Tyskland

Årets bilmässa i Frankfurt kan bli den sista

1:47 min

I helgen avslutas 2019 års bilmässa i Frankfurt, världens största motormässa. Men såväl besökarna som utställare blir färre för varje mässa och nu tror bedömare att denna mässa mycket väl kan bli den sista i Frankfurt.

Det började inget vidare för årets upplaga av IAA, den internationella bilmässan i Frankfurt; När Tysklands förbundskansler Angela Merkel skulle inviga den, stormade miljöaktivister upp på scenen, de klättrade upp på bilarnas tak och vecklade ut banderoller med texten klimakiller, klimatdödare.

Några dagar senare blockerade 1000-tals demonstranter på cyklar stora delar av Frankfurt och i söndags hindrade miljöaktivister besökare från att ta sig in genom huvudingången. Till råga på allt tillkännagav Bernhard Mattes, chef för den tyska bilindustrilobbyn VDA och mässans chef, mitt under pågående evenemang, att han tänker avgå.

Men redan innan allt det här stod det klart att antalet besökare minskar kraftigt för varje gång mässan hålls och att alla de traditionella tyska biltillverkana har dragit ned på sina satsningar i Frankfurt också den här gången. Stora märken som Toyota, FiatChrysler och Peugot finns inte ens på plats.

Från bilbranschen kommer hård kritik mot mässan; formatet är omodernt, för dyrt och oflexibelt. Och ska bilbranschen ändå ha en mässa så är Frankfurt är inte längre någon självskriven ort, det sägs att andra platser redan har tillfrågats. IAA har hållits i Frankfurt sedan 1951 men i detta nu finns inget påskrivet kontrakt för nästa mässa.