Prylarnas pris

Konsumenter vill ha märkning om varors livslängd

2:26 min

Företag borde ge mer information om produkters hållbarhet och kvalitet. Det kräver både organisationer och enskilda konsumenter efter Ekots granskning Prylarnas pris som visat på kortare livslängd för elektriska prylar.

En av dem som hört av sig till Ekot är Kriistina Nilsen som köpte en digital klocka som hon tycker håller för dåligt.

– Jag tycker att de ska säga att det här är en väldigt skör produkt.

Kriistina Nilsen har haft två klockor på ett år som båda fått sprickor i skärmen. Hon säger att klockan inte verkar hålla att idrotta med trots att den marknadsförs som en sportklocka.

– Jag tycker att ett år är för kort tid för att en 4000 kronors-klocka ska vara värd det.

Ekot har i granskningen Prylarnas pris visat att elektriska prylar har en allt kortare livslängd och kan vara svåra eller i princip omöjliga att reparera. Och många konsumenter har hört av sig om produkter de köpt som de tycker gått sönder oväntat snabbt.

Flera organisationer kräver nu tydligare information till konsumenter om produkters hållbarhet.

Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter vill se flera åtgärder för att stärka konsumentmakten och för att kunden ska veta ungefärlig livslängd på produkter.

– Vi vill ha ett obligatoriskt märkningssystem, så att det blir enkla val för konsumenten i butiken så att man kan jämföra varors livslängd, så att inte billigt blir dyrt som det ofta blir i dag.

Flera konsumenter har kontaktat Ekot om elcyklar från Biltema, där batteriet slutat ladda efter två eller tre år.

Andreas Nixon jobbar på en firma som lagar batterier och de har fått in ett 60-tal sådana här batterier i år med samma fel.

– De här märkescellerna ska ju hålla betydligt längre egentligen. Vi brukar säga att ett batteripack ska hålla minst fem år, upp till tio år.

Han säger att många som kommit in med batterier varit besvikna.

– Vi har fått allt ifrån helt ovetandes till att du har insatta kunder som känner sig extremt lurade.

Biltema har sålt 20 000 sådana här elcyklar, men vill inte vara med på en intervju för Ekot. På mejl svarar marknadschefen Johan Gerdevåg att ett batteri som underhålls på optimalt sätt ska hålla i tre till fem år.

Han svarar också att man tidigare har informerat om hur många laddningar ett batteri håller för, men har slutat med det eftersom det citat ”aldrig kan garanteras då det är många faktorer som påverkar ett batteris livslängd”.

Organisationen Sveriges konsumenter vill att det blir mindre av slit och-släng, framför allt inom elektronikprodukter, och att branschen ska ansvara för livslängdsmärkningen de vill ha, säger Jan Bertoft.

– De är branschen och handeln framför allt som måste se till att den kommer på plats och finns tillgänglig. Men det här måste omfatta hela kedjan. Tanken är att det så småningom ska leda till att vi får mer hållbara produkter.

Följ vår granskande serie Prylarnas pris om hur våra vanligaste prylar påverkar klimatet och miljön.