Minskar produktionen

Svensk stålindustri pressas av lågkonjunktur

2:03 min

Svensk stålindustri pressas av konjunkturnedgången och stålkoncernen SSAB låter delar av sin personal gå ned i arbetstid för att minska kostnaderna när produktionen blir lägre.

– Det kan väl vara trevligt att vara ledig men alla medlemmar är oroliga också var den här nedgången i stålindustrin kommer att ta vägen, säger Tomas Karlsson, ordförande för facket IF Metall vid SSAB i Luleå.

Både arbetare och tjänstemän vid SSAB:s anläggningar i Luleå, Oxelösund och Borlänge har fått erbjudande att gå ned i arbetstid under hösten. IF Metalls medlemmar förlorar inga pengar på det tack vare ett fackligt avtal kallat Trygghet och flexibilitet, TOF.

Hur stor del av de cirka 5 500 anställda som gått ned i tid går inte att svara på, säger Mia Widell, SSAB;s presschef svara på:

– Tyvärr kan jag inte göra det eftersom det sker en bedömning vecka för vecka i vilken utsträckning man använder sig av TOF.

Hur mycket produktionen minskats vid SSAB vill företaget inte svara på utan hänvisar till en kommande kvartalsrapport.

Stålindustrin är en av Sveriges basindustrier som bland annat genererar stora exportinkomster, men branschen är just nu under press på grund av konjunkturnedgången och handelskonflikten mellan USA och Kina, menar Mathias Ternell, handelspolitisk direktör vid branschorganisationen Jernkontoret.

Oron och vikande konjunktur påverkar exempelvis bil- och verkstadsindustrin i många länder, bland annat i Tyskland, som är en stor stålförbrukare och viktig handelspartner till Sverige.

Även andra stålföretag än SSAB påverkas av det här, Suzuki Garphyttan som gör fjädertråd till bilindustrin varslade i början av hösten 99 av sina 374 anställda, och nyligen lade Ovako ett varsel om uppsägning av 50 tjänstemän.

Utsikterna framåt för stålindustrin är svårbedömd, säger Mathias Ternell, med tanke på handelskonflikten mellan världsmakterna USA och Kina:

– Men jag tänker också på relationen USA - Europa där USA eventuellt i bakfickan tänker dra upp ett kort där man sätter upp tullar på bilexport från Europa till USA, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör vid branschorganisationen Jernkontoret.