Arlanda i kris inviger tredje banan

40 år efter det att kung Gustav VI Adolf slog upp dörrarna på Arlanda flygplats, är det på onsdagen kronprinsessan Victorias tur att inviga det nya Arlanda. Sex miljarder kronor har satsningen på en ny landningsbana, nytt flygledartorn och en ny avgångspir kostat Luftfartsverket, men det är ett Arlanda i kris som nu utvidgar. Passagerarna sviker, och det är en tom Pir F som visas upp för Ekots reporter.
Tidpunkten är inte den bästa för Arlandas storsatsning. Arlanda är en av de flygplatser i Europa, som har drabbats hårdast av flygbranschens nedgång. I det läget bygga ut flygplatsen från att klara av 18 miljoner resenärer årligen till 25 miljoner, är kanske ingen drömsits. Dessutom räknar Luftfartsverket med att bara 16 miljoner kommer att flyga från Arlanda i år. Arlandas nya överkapacitet oroar Luftfartsverkets generaldirektör Lars Rekke. Följden har blivit att Luftfartsverket, som äger Arlanda, har bromsat så mycket av sex-miljarderssatsningen som man bara kunnat. Arlanda, som tidigare varit Luftfartsverkets guldkalv, med runt en halv miljard kronor i vinst årligen, gick förra året med rejäl förlust. En förlust som förvärras ytterligare i år, då notan väntas stanna på minus 150 miljoner kronor för Arlanda. Lars Rekke tror inte bara att det kommer att slå mot Luftfartsverket, som har tvingats lansera ett sparpaket på en halv miljard, utan mot hela branschen.
Therese Larsson, Ekonomiekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".