kritik mot sj

Synskadade Leif höll på att falla ner på spåret

1:57 min

Säkerheten ombord på SJ:s snabbtåg får kritik. Tågets dörrar går nämligen att öppna, även på den sida där det inte finns nån perrong. Synskadades Riksförbund kräver nu att SJ åtgärdar problemet.

Synskadade Leif Westerlind höll på att falla ner på spåret när han öppnade tågdörren.

– Man upplever det som en ren livsfara, helt enkelt. Jag blev rejält upprörd. Jag tycker att X2000-tågen har en allvarlig säkerhetsbrist. Det förvånar mig, för på alla andra moderna tåg kan ju dörrarna bara öppnas åt ett håll, säger han.

När Westerlind klev av tåget på Stockholms central var han nära att trilla ner på spåret. I sista stund upptäckte han att det inte fanns någon perrong nedanför.

Leif Westerlind, som är en van tågresenär, anmälde händelsen till Transportstyrelsen. De hänvisade honom till SJ, eftersom det visade sig att det inte var något fel på tåget. X2000-tågens dörrar går att öppna åt båda håll.

Per Wictorsson, som är intressepolitisk chef på Synskadades Riksförbund, kräver nu att SJ gör något åt saken.

– Vi är överrumplade och chockerade över detta. Vi trodde att det inte var möjligt att kliva ut ur de dörrar som går åt fel håll. Det här är oacceptabelt och vi kommer att ta upp frågan med SJ, så att det åtgärdas omgående, säger han.

Men SJ kommer inte att se över säkerheten med anledning av händelsen, säger Stephan Ray, som är presskommunikatör på SJ.

– Det finns en äldre generation i vår tågflotta, där man inte hade riktigt samma krav och skydd som man har på moderna tåg idag.

Hur ser du på säkerheten?

– Säkerheten har högsta prioritet hos oss. Vi följer de regler, lagar och förordningar som gäller för järnvägsoperatörer och nu när vi bygger om X2000 så tar vi bort möjligheten att dörren går att öppna på fel sida.

Enligt SJ kommer alla X2000-tåg ha bytt dörrar inom tre år. Per Wictorsson på Synskadades Riksförbund tycker att det är för lång tid.

– Vi kan inte vänta i tre år, naturligtvis. Det här måste åtgärdas omgående, eftersom det här sätter människor i livsfara om man kliver ut åt fel håll. Det kan inte vara någon omöjlighet, det måste gå att lösa, säger han.

Synskadades Riksförbund får medhåll av Leif Westerlind.

– Jag tycker uppriktigt sagt att det är jättedåligt, därför att det innebär risker. Om det skulle hända en olycka, vad skulle man då säga? Skulle man säga att det är okej att det funkar så här. Att passageraren faktiskt får skylla sig själv om de inte uppmärksammat åt vilket håll man ska gå av. Det tror jag inte. Då skulle man göra något åt det. Då skulle man agera, säger han.