Ny rapport

Fullt på spåren nästa år

2:09 min

Nästa år är det i princip fullt på den svenska järnvägen. Det går då inte att köra fler tåg på en del sträckor och vid vissa tidpunkter än vad som nu planeras. Det visar en intern rapport från Trafikverket som Ekot tagit del av.

– Vissa tider kan man säga att det är fullt. Vi gör allt vi kan för att vi ska lägga detta pusslet så bra som möjligt. Det är klart att vissa tider på dygnet så är det fullt i anläggningen, säger Roberto Maiorana, verksamhetschef på Trafikverket, till Ekot.

Tror du att det finns en risk att ni måste säga nej till tåg som företag vill köra framöver just för att det är fullt vissa tidpunkter på dygnet?

– Det kan finnas en risk. Det kan bli vissa tider både på året och sträckor där vi kan behöva säga nej, säger han.

I helgen avgick årets miljonte tåg och det var ett nytt rekord – aldrig tidigare har så många tåg trafikerat den svenska järnvägen på ett år.

Intresset från företag att köra tåg ökar också och det kommer troligen att köras fler tåg nästa år än i år.

– Enligt planeringen kommer det gå fler tåg nästa år, säger Maiorana.

Trafikverket är nu klar med tågplaneringen för nästa år och den visar att inför 2020 har 51 olika operatörer ansökt om plats på spåren. Ingen har nekats uppger Trafikverket, men myndigheten larmar samtidigt om att pusslandet inför 2020 varit det svåraste hittills.

Det börjar helt enkelt bli fullt i spåren.

En ytterligare anledning till detta är att allt fler banarbeten planeras, 1876 stycken under 2020 för att vara mer exakt.

Det handlar bland annat om Mälarbanan, Projekt Olskroken i Göteborg och Spårbyte Dalabanan mellan Hedemora och AvestaKrylbo med flera.

– Det blir mer och mer komplext. Det blir ett slags pussel vi måste lägga för att kunna ligga på den ambitionsnivå vi vill ha, säger Maiorana.

Men för att fler personer i framtiden ändå ska åka tåg, kan ett alternativ till att fler tåg körs vara att tågen kan bli längre.

– Att tågen blir längre är ett sätt att öka kapaciteten, säger han.

Kan ni förbättra eller förändra tågplaneringen för att på så sätt få plats med fler tåg?

– Det kan vi. Det är ett arbete som pågår. Vi behöver bli ännu bättre, säger Roberto Maiorana till Ekot.

Han säger att det på sikt behöver byggas mer järnväg.

– Med den utveckling som vi ser så tycker jag det är ett enkelt svar. Ja, vi behöver bygga mer järnväg.