Prisfusk

Konsumentverket vill rensa ”reaträsket”

0:26 min

Nu ska Konsumentverket försöka ta itu med reafusket i landets butiker, både de fysiska affärerna och på internet. Myndigheten har inrättat en särskild grupp som ska rensa i vad den kallar för ”reaträsket”.

– Det vi ser nu är ständiga reor där man hänvisar till ordinarie priser som aldrig har använts. Vår bild är att detta förekommer i stor utsträckning så det är vad jag kallar reaträsk, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör på Konsumentverket.

Nästa fredag är det dags för den största handelsdagen på året, den så kallade ”Black Friday”, då många affärer har rea. Konsumentverket har precis satt ihop en grupp på fyra jurister som ska försöka rensa upp i det här reaträsket som de kallar det för.

– Man kommer ha fokus på att verka för att branschen ska ta sitt ansvar, säger Cecilia Tisell.

Nyligen dömdes två företag för reafusk och tre stora företag har varnats av Konsumentombudsmannen. Det som Konsumentverket hittills riktat sina resurer mot är företag som jämför reapriset med ett felaktigt för högt ordinarie pris.

– Till exempel att man säger att det är 60 procent rabatt på de här kängorna och hänvisar till ett ordinarie pris som aldrig använts. Det är framför allt den delen som vi har tittat på, säger Cecilia Tisell.

Dagens Industri publicerar i dag en undersökning som prisjämförelsesajten Pricerunner gjort. Den visar på en annan typ av eventuellt fusk. Många näthandlare har höjt priserna kraftigt under hösten för att sedan under rean kunna säga att priset sänkts kraftigt. Även det här kan strida mot lagen, enligt Konsumentverket.

– Det är inte förenligt med marknadsföringslagen att höja priset strax före en rea och sedan sänka det och säga att det är rea. Frågar du mig så är det olagligt, säger konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.