Ny teknik

Transport: Säkerhetsrisker med fjärrstyrda lastfordon

2:16 min

Transportarbetareförbundet är kritiskt mot försöket med förarlösa lastningsfordon på virkesterminaler.

– Vi är väldigt oroliga när vi ska ha teknik blandat med människor, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare på Transport.

Enligt Mikaelsson är det viktigt med ögonkontakt när personal på plats är ute och dirigerar maskinerna. Nu kommer lastbilsföraren att jobba mot förarlösa fordon när timret ska lossas och lastas.

 – Det har ju hänt olyckor där maskinförare och lastbilsförare inte har kommunicerat på rätt sätt och det har haft förödande konsekvenser, säger Lars Mikaelsson.

Förutom säkerhetsaspekten innebär den nya tekniken att många förare riskerar att förlora jobben. Facket befarar också att den psykosociala arbetsmiljön för de förare som blir kvar försämras, eftersom vissa virkesterminaler kan bli helt obemannade.

Lars Nolander är logistikchef på SCA Skog och han säger att säkerhetsfrågan har högsta prioritet.

– Det innebär att vi tar ett stort ansvar att inte starta det här om det visar sig att det inte går att vara helt säkra med säkerheten, säger han.

Ett forskningsprojekt vid Mittuniversitetet ska under tre år utreda de tekniska förutsättningarna för förarlösa maskiner på virkesterminaler.