SPARPAKET

Stålbad för tyska bilindustrin

2:14 min

Nyligen blev det känt att flera tyska biltillverkare kommer att genomföra stora sparpaket. Bland annat ska BMW spara 12 miljarder euro för att kunna satsa på elbilar.

Den tyska bilindustrin går just nu igenom ett stålbad, säger Ferdinand Dudenhöffer, föreståndare för CAR-institutet vid Duisburgs universitet.

– Det är verkligen den största omvandlingen, den största transformeringen av bilindustrin de senaste hundra åren, säger Ferdinand Dudenhöffer vid tyska bilforskningscentret CAR.

Förra veckan meddelade Audi att man bantar verksamheten med 9 500 tjänster fram till 2025. BMW ska spara 12 miljarder euro till 2022, och i helgen sade Daimler att minst 10 000 jobb ska bort inom två års tid. Allt för att man ska kunna satsa mer på elbilar.

Tyskland, likt många andra länder i världen, befinner sig vid en brytpunkt där många kommer att förlora jobben, säger Ferdinand Dudenhöffer. Cirka 35 procent av all personal i den tyska bilindustrin arbetar med förbränningsmotorer, jobb som alltså är i farozonen.

– Förbränningsmotorn utgör 35 procent av fordonet, och därmed också de anställda, säger han.

Omställningen till elfordon måste gå extra snabbt i Tyskland, eftersom dieselskandalen som rullades upp för några år sedan gjorde dieselmotorn död på marknaden.

– Genom dieselgate blev dieselmotorn förstörd. Den är inte säljbar, eller knappt säljbar, säger Ferdinand Dudenhöffer.

Enligt CAR-institutets beräkningar kommer cirka 125 000 av totalt 850 000 jobb inom Tysklands bilindustri att försvinna fram till 2030. Då har man räknat med att tillverkningen av batterier för elbilar skapar nya jobb.

Nu väntar sju svåra år för den tyska bilindustrin, säger Dudenhöffer. Men han tär ändå hoppfull för framtiden.

– Den tyska bilindustrin, likt den globala bilindustrin, står inför sju svåra år. Men jag är säker att den tyska industrin kommer att gå stärkt ur den här omvandlingsprocessen.