Bilindustrin

Svenska leverantörer: ”Står oss ganska bra”

2:12 min

I Tyskland står bilindustrin inför den största omvandlingen på hundra år i och med elektrifieringen. 125.000 jobb väntas försvinna bland biltillverkare och underleverantörer fram till 2030. Även i Sverige väntar en omställning i bilindustrin.

Men underleverantörer i Sverige har ett bättre utgångsläge än de tyska, säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG.

– Jag tror att vi står oss ganska bra faktiskt. Vi tillverkar inte så mycket detaljer till just förbränningsmotorn som den tyska industrin gör, utan vi gör fortfarande hjulupphängning, konsoler, andra detaljer som behövs till ett fordon, säger Fredrik Sidahl.

Som Ekot har rapporterat befinner sig alltså den tyska bilindustrin vid vad som sägs vara en brytpunkt. Eftersom fler elbilar ska tillverkas har Audi, BMW och Daimler utlyst sparpaket där tusentals jobb ska bort, och fler är att vänta, även bland underleverantörer.

Men sparpaketen kommer inte påverka svenska underleverantörer i särskilt stor utsträckning, tror Fredrik Sidahl på FKG.

– Generellt relativt lite eftersom vi har en mindre export till Tyskland jämfört med vad Tyskland har till Sverige. Men det är klart, Tyskland är en stor motor för hela bilindustrin i Europa. Får de problem, och det hackar i det industriella systemet så kommer det smitta av sig på Sverige på sikt va, säger Fredrik Sidahl.

Den svenska bilindustrin kommer däremot behöva göra en liknande resa som den tyska, säger han.

– Det kan ju inte ha undgått någon att vi ska elektrifiera mobiliteten.

Många underleverantörer har verktygen för att ställa om delar av verksamheten redan nu, säger Fredrik Sidahl.

– Istället för en bränsletank skulle man kunna tillverka en låda till ett batteripaket och så vidare. De har en produktionsutrustning som kan anpassas.

Personbils- och lastbilstillverkarna har en större utmaning framför sig, tror han.

– Förbränningsmotorn utgör hjärtat i deras produkter. Tillverkarna som inte kan erbjuda en elektrifierad drivlina snabbt nog nu kommer få problem.