Särskild utredning

Personliga assistenten: Brister går ut över brukaren

2:04 min

Eva Wilén i Oviken i Jämtland har bytt från att vara kommunalt anställd till ett privat assistansbolag, och hon märker skillnad.

– Inom det privata där jag är nu finns mer omtanke om personalen. Det är bättre back up och så har de friskvårdspeng också, säger hon.

Som Ekot berättat tidigare skiljer det stort mellan olika assistansbolag, kommuner och andra som anställer personliga assistenter. Hos vissa funkar det bra, hos andra brister det i exempelvis arbetsledning, ansvarsfördelning och utbildning. Ewa Wilén säger att hon fått bra introduktion men att hon hört om andra exempel.

– När det är personalbrist, att man då kanske bara tar och sätter in vem som helst.

Och hur kan det påverka?

– Tyvärr så är det ju brukaren som får det sämre. Därför att det kommer helt okänd personal och folk som inte jobbat tidigare, då de vet inte riktigt hur allting går till.

Att det skiljer stort mellan olika arbetsgivare är också något som personliga assistenter pratar om enligt Eva Wilén.

– Det är väl därför man har tänkt sig för själv när man sökt jobb, för det pratas alltid om var det är bra och var det inte är bra.

I den särskilda utredning som nu presenterats för regeringen föreslås en rad åtgärder: bland annat bättre utbildning, och en skärpning av LSS-lagen som skulle ge personalen bättre villkor. Alla anställda har inte kollektivavtal och försäkring under arbetstid. Många personliga assistenter har också kort uppsägningstid, bara 14 dagar.

– Det är ju jättekonstigt att det ens får finnas såna anställningar. I och med att vi bor i Sverige och har många gemensamma lagar så tycker man att det borde finnas för anställda inom alla yrkesområden också, säger Eva Wilén.