Penningtvätt

FI: Penningtvättslagen står över kundens rättigheter

1:51 min

Kunder tvingas fortsätta betala ränta på lån som de vill bli av med efter att banken sagt nej till extraamortering – med hänvisning till penningtvättslagen. Men Finansinspektionen försvarar lagen.

– Penningtvättsregleringen har företräde framför alla rättigheter som kund. Den står över om man vill betala av på sina lån. Det är en reglering som har stärkts väldigt mycket och banken ska inte genomföra transaktioner eller ha kunder som man inte känner sig helt trygg med, säger Åsa Thalén, chef på avdelningen för operativa risker på Finansinspektionen.

Att ta ett lån som man sedan löser ut med svarta pengar är ett vanligt tillvägagångssätt för penningtvättare. Men reglerna gör också att många vanliga kunder hamnar i kläm. Sedan flera månader tillbaka tvingas Viveca Palmqvist och hennes man fortsätta betala ränta på ett lån som de vill bli av med.

– Det var ett tillfälligt lån, men nu när vi har pengar och vill lösa in det vill inte Icabanken låta oss göra det, berättar hon.

I stället har de fastnat i en sits där banken inte godtar deras förklaringar till var pengarna kommer ifrån. Och frustration växer.

– De skrev sist att ”nu har ni sagt att ni har pengar på sparkonto, att ni fått pengar och sålt en bil, men varifrån kommer de här pengarna?”. Men hur ska jag kunna säga var exakt var just de här 40 000 kronorna kommer ifrån. Det känns som de bara vill ha sin ränta, att det är därför vi inte får betala av, säger hon.

– Vi har absolut inget emot att kunderna löser ut lån. Vi vill hjälpa kunderna med alla deras behov. Men när en kund vill göra extraamorteringar måste vi säkerställa att Icabanken efterlever de lagkrav som finns i penningtvättslagen. Och då behöver vi ställa ett antal frågor, vilket kunderna ibland upplever som krångligt. Det blir en svår och komplex balansgång, säger Martin Forssmed Ulmhage, chef för affärssupport på Icabanken.