Politik

V-förslag: Basera fortkörningsböter på inkomst

2:20 min

Vänsterpartiet vill införa ett nytt system, som innebär att fortkörningsböter ska baseras på förarens inkomst.

Förslaget får blandade reaktioner från andra partier, men Vänsterpartiets rättspolitiska talesperson Linda Westerlund Snecker tycker att det här är en viktig åtgärd.

– Jag tror på att straff ska vara rättvisa. Det är inte rimligt att en storföretags-vd och en undersköterska ska betala lika mycket i böter, utan böter måste vara baserade på vad man faktiskt tjänar, säger Linda Westerlund Snecker.

Bötesbeloppet för den som åker fast för fortkörning baseras på hur mycket man har överskridit gällande hastighetsbegränsning. Men i en motion till riksdagen föreslår Vänsterpartiet att fortkörningsböter – i likhet med dagsböter – ska baseras på individens inkomst.

Om bötesbeloppet är kännbart för alla, så minskar risken att människor kör för fort, enligt partiets rättspolitiska talesperson Linda Westerlund Snecker. Systemet i Finland är förebild.

– Det ska svida lika hårt i varje plånbok för de som kör för fort, säger hon.

Frågan ska diskuteras i justitieutskottet nu i vår, och alla partier har ännu inte tagit ställning. Men Miljöpartiets rättspolitiske talesperson Rasmus Ling tycker att förslaget är intressant.

– Är det någon som kör för fort och har en väldigt hög inkomst, så kan det vara väldigt lite pengar för den personen, och det tror jag kan uppfattas som stötande.

Liberalerna vill inte införa progressiva fortkörningsböter, och för Socialdemokraterna är det för tillfället inte en prioriterad fråga, säger Fredrik Lundh Sammeli, som är ordförande i justitieutskottet.

– Det skulle innebära en väldigt omfattande reform. Det skulle tynga rättsväsendet och det skulle kunna begränsa polisens möjligheter att agera på plats.

Sverigedemokraterna har tidigare föreslagit att ett inkomstbaserat bötessystem ska utredas, med motiveringen att en fortkörningsbot kan innebära en ohanterbar kostnad för den som lever på existensminimum, medan den är försumbar för en välbeställd.

Men nu fokuserar partiet i stället på andra åtgärder för att komma åt grundproblemet med olyckor i trafiken, säger Thomas Morell, SD:s talesperson för tung trafik.

Det kan till exempel handla om att det ska kosta mer att köra för för fort vid vägarbeten och olycksplatser.

– De människor som är där ute och arbetar måste känna en trygghet i att farten hålls nere. Då ska det vara högre böter om man bryter mot hastighetsgränserna där, än om man kör för fort på en tom motorväg,  säger Thomas Morell.