Ekot granskar

Nazister sprider propaganda via onlinespel

2:05 min

Nazister utnyttjar stora spel och spelplattformar för att rekrytera medlemmar och sprida antisemitisk propaganda.

– Det var en som började prata med mig i spelet och var jättebra. Sen började han säga att judarna styr världen och om något som hette Nordiska motståndsrörelsen, berättar en pojke i yngre tonåren.

Personen i spelet ska alltså ha börjat sprida antisemitiska konspirationsteorier, och propagera för den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen. Det var i ett Roblox-spel, som är bland de mest populära spelen för svenska barn mellan nio och tolv år.

– Jag blev inte lurad, men jag tänker på att det är mest tioåringar och så som spelar det. Och de kanske luras, säger pojken.

Det pojken berättar om ska inte få förekomma på Roblox, säger en talesperson från företaget och påpekar också att de på olika sätt övervakar chattarna.

Men digitala plattformar har länge varit viktiga för nazistiska organisationer i Sverige.

Ekot har i flera år följt hur olika chattgrupper på kommunikationsplattformar kopplade till just datorspel varit några av Nordiska motståndsrörelsens viktigaste kommunikationskanaler.

Ekot har kunnat följa hur man bland annat diskuterat nätaktivism och andra strategier för att stärka rörelsen. Samtidigt har vissa av grupperna hållits hemliga för att undvika infiltratörer eller för att de ska stängas av från plattformen, vilket i flera fall också skett.

En tidigare medlem i Nordiska motståndsrörelsen, NMR, berättar för Ekot att han blev rekryterad av personer han spelade datorspel med. På NMR:s egen sajt går det också att hitta citat om att datorspelande med fördel kan användas för att bedriva nätaktivism.

Det här är inte förvånande, anser Christer Mattsson som forskar om högerextrema och våldsbejakande rörelser vid Segerstedtinstitutet.

– Den här typen av rörelser har alltid sökt sig till nya forum, de forum som varit aktuella i den tid de verkar, säger han.

Christer Mattsson vill poängtera att det inte är spelens fel. Det handlar istället om att rörelsen snabbt anammar de plattformar som finns, särskilt som dessa ofta är anonyma.

Att vit makt-miljöer använder plattformar kopplade till datorspel är inte heller unikt för Sverige. Som till exempel vid demonstrationerna i Charlottesville i USA 2017, när en antirasistisk motdemonstrant dödades.

Då skedde samordning inför demonstrationerna på en plattform kopplad till datorspel. Samma år avslöjades också hur vit makt-grupperingar bland annat delade bombmanualer på samma plattform.

Det är allvarligt, tycker Christer Mattsson:

– Det som är potentiellt det största hotet med den här typen av miljöer är att det kan vara inspirerande för ensamagerande.  För dem är den här typen av forum av särskilt intresse, eftersom de kan inspireras där och också får bekräftelse för sina idéer.

Nordiska motståndsrörelsen har inte lämnat någon kommentar. 

Om du behöver stöd kan du vända dig exempelvis hit:  

  • Vid fara för liv: ring larmnumret 112
  • Bris: bris.se – barns telefon 116 11, vuxnas telefon 077 150 50 50 
  • Jourhavande medmänniska: jourhavande-medmanniska.se – telefon 08 702 16 80

Så gjordes granskningen av spelvärlden

 Granskningen har pågått i ett år, då Ekots reporter bland annat:

  • Under längre tid varit med i ett fyrtiotal gaminggrupper på nätet, och följt olika gamingforum
  • Gjort en enkätundersökning med 1046 barn och unga
  • Intervjuat dussintals unga gamers, professionella gamers och experter
  • Gått igenom uppgifter från över hundra polisanmälningar kopplade till spelvärlden
  • Granskat bland annat polisens utredningar i ett tiotal brottsfall.
  • Reportern har också spelat, både själv och tillsammans med barn och unga

Fakta om spel och spelplattformar

De flesta unga spelar. Exempelvis spelar 79 procent i åldern 9-12 år datorspel, tv-spel, mobilspel eller spel för surfplatta. I åldern 13-16 år ligger siffran på 68 procent, enligt Statens medieråds undersökning från 2019.

Ofta är spelen online, och man kan chatta i röst eller skrift med personer från hela världen. Till exempel i grupper för de olika spelen.

Chattarna kan exempelvis vara inbyggda i spelet, i den konsol man använder eller så använder man en extern kommunikationsplattform.

Discord är en av de vanligaste kommunikationsplattformarna för dem som spelar datorspel. I Sveriges Radios enkätundersökning svarar ungefär häften av de ungdomar som spelar att de brukar chatta på Discord.

En annan vanlig plattform som både kan användas för att köpa spel, och kommunicera med andra spelare är Steam.

Både Discord och Steam återkommer i Ekots granskning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.