Klimatomställning

Krav på laddplats för elbilar införs

2:04 min

Nu införs det krav på att det ska byggas laddningsinfrastruktur för elbilar när nya parkeringsplatser byggs.

– Bygger man ett parkeringshus eller bostäder ska det finnas ett antal laddplatser framdragna. Om man vill kunna skaffa en elbil så måste det finnas laddplatser. Just nu är vi lite i ett moment 22. Det finns inga stolpar uppe och därför köper man inte elbil och eftersom man inte köper elbil finns det inga laddstolpar, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, till Ekot.

Målet med de nya reglerna, som regeringen nu har fattat beslut om, är att det ska bli lättare att ladda sin elbil och att det ska leda till att fler köper elbilar, vilket i sin tur ska minska klimatutsläppen.

Det är första gången som sådana här krav införs, enligt Rickard Nordin.

Kraven är olika beroende på om det handlar om till exempel parkeringsgarage eller parkeringar vid större bostadshus.

I vissa fall är kraven att det finns laddningsinfrastruktur, kanaler för elkablar, framdragna till varje parkeringsplats, alltså en förberedelse för framtida laddstolpar, och i andra fall måste det finnas minst en fysisk laddstolpe installerad, som kan användas för att ladda elbilarna.

– De flesta laddar när man är hemma och bilen står stilla långa stunder. Men kanske också på arbetsplatsen. Då måste det finnas laddstolpar där, för annars kommer folk inte att välja en elbil, säger Rickard Nordin.

När nya bostäder byggs, med fler än tio parkeringsplatser, måste det finnas laddningsinfrastruktur, kanaler för elkablar, till alla de parkeringsplatserna. Men det är då inget krav på själva laddstolpen, som behövs för att ladda elbilarna.

– Det gäller alltså inte hemma hos "Kalle på gatan", utan när man bygger hyresfastigheter och bostadsrätter, säger Nordin.

Reglerna införs efter att EU ställt krav på att medlemsländerna har regler kring detta. Det finns en diskussion mellan regeringen och Centerpartiet och Liberalerna om att skärpa kraven ytterligare.

Men är det verkligen rätt att kräva att de som bygger parkeringsplatser ska behöva bygga laddningsinfrastruktur också?

– Ja, det tycker jag. Detta är otroligt viktigt. Ska vi klara omställningen och klimatmålen måste man också kunna skaffa bilar som fungerar tillsammans med den omställningen. Då är elbilarna väldigt bra, säger Rickard Nordin (C) till Ekot.

Men finns det inte en risk att detta blir ekonomisk dåligt och dyrt för de som ska bygga de här parkeringsplatserna?

– Nej, det tror jag inte. Poängen är ju också att du får betala för strömmen du laddar. Här finns en möjlighet att ta igen den kostnaden så klart, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson, till Ekot.

FAKTA: Här krävs laddningsinfrastruktur när parkeringsplatser byggs

  • När nya bostäder byggs, och större renoveringar görs, med fler än tio parkeringsplatser måste det finnas laddningsinfrastruktur framdragna till alla parkeringsplatser.
  • När det byggs nya parkeringar, eller görs stora renoveringar, som inte hör till bostäder, till exempel kontor och parkeringsgarage, måste det finnas laddningsinfrastruktur på var femte parkeringsplats och dessutom minst en fysisk laddstolpe.
  • Reglerna införs i maj i år.
  • År 2025 införs också retroaktiva krav.

Fakta: Centerpartiet

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.