Höga priser

Företag profiterar på coronakrisen

2:16 min

Det har börjat dyka upp nya företag som vill tjäna pengar på coronaviruset och erbjuder sig att sälja skyddsutrustning och handsprit till privatpersoner och myndigheter.

Priserna på produkterna är inte sällan flera hundra procent högre än det vanliga, och nu reagerar branschen. Anna Lefevre Skjöldebrand är vd på branschorganisationen Swedish Medtech.

– Jag tycker att det är djupt olyckligt att det kommer upp företag som använder den här situationen, där man vill skydda sig själv och sina barn, till att marknadsföra produkter som är väldigt tvivelaktigt om de överhuvudtaget är relevanta, säger Anna Lefevre Skjöldebrand.

I den rådande bristen på skyddsutrustning dyker det nu upp fler och fler nystartade företag i Sverige, som vänder sig till både privatpersoner och myndigheter med erbjudanden om att köpa handsprit och munskydd. De senaste veckorna har flera webbsidor registrerats som erbjuder den typen av innehåll, det visar Ekots genomgång.

Priserna är flera hundra procent högre än vad dessa produkter i vanliga fall skulle ha kostat. En sida har specialiserat sig på familjekit för barn och vuxna. Där kostar 100 milliliters handsprit, åtta engångsmunskydd för barn och två munskydd för vuxna totalt 390 kronor - något som på ett apotek hade gått på runt 50-lappen.

Ekot kontaktar företagets vd som normalt säljer exklusiva klockor på nätet. Han vill inte ställa upp på någon intervju, men säger till Ekot att han kan förstå om människor har åsikter, men att det inte är omoraliskt. Han anser att de tillhandahåller en produkt som behövs och efterfrågas just nu. Att priserna är höga beror på att även deras inköpspriser är höga.

Företaget uppger på sin Facebooksida att man har kontaktat Socialstyrelsen för att erbjuda sina produkter.

Socialstyrelsen har de senaste dagarna fått över 700 mejl med erbjudanden om hjälp med skyddsutrustning. De flesta är seriösa men krisberedskapschef Johanna Sandwall bekräftar att det kommer flera oseriösa erbjudanden till mydigheten.

– Man försöker göra en ekonomisk vinning på människors oro, och det tycker jag så klart är oacceptabelt. Människor är ändå oroliga, och då finns det en marknad för den här typen av av paket, som vi från myndighetshåll vare sig tycker är lämpliga eller ger den effekt som vi är ute efter, säger Johanna Sandwall om det aktuella fallet.