fordonsindustrin

Över 100 underleverantörer planerar att permittera

1:48 min

Över 100 underleverantörer till fordonsindustrin planerar att permittera anställda, eller har redan gjort det, enligt en ny undersökning. Anledningen är att de stora fordonstillverkarna har stoppat produktionen på grund av coronakrisen.

Företaget Vårgårda Kromverk tittar nu över möjligheten att permittera personal, säger vd:n Anders Mattsson.

– Det känns som man springer mot ett stup. Det känns som man åker hiss upp och ner. Jag vet inte riktigt var jag är. Det går helt åt fel håll, säger Mattsson till Ekot.

De stora fordonstillverkarna – Scania, AB Volvo och Volvo Cars – stänger nu fabrikerna i Sverige och stoppar produktionen på grund av coronakrisen.

Det här påverkar också en stor del av Sveriges mer än 1 000 underleverantörer negativt, enligt branschorganisationen FKG.

I en enkät som FKG har gjort är det över 100 företag, eller 80 procent av de svarande, som har permitterat, eller planerar att permittera, anställda.

Men eftersom långt ifrån alla underleverantörer har svarat på enkäten kan det handla om hundratals företag som planerar att permittera personal, säger vd:n Fredrik Sidahl.

– Det är cirka 83 procent som planerar, eller redan har startat processen, att permittera sina anställda, säger Sidahl till Ekot.

Det finns också en liten andel leverantörer som har andra planer.

– Resterande del är ju de som inte kommer permittera. Då finns en liten del som säger att "vi klarar oss utan stöd" och det finns en lite större del som säger att "vi stänger ner och varslar vår personal", säger Fredrik Sidahl till Ekot.

Fordonsindustrin är viktig för svensk ekonomi och en pausad fordonsindustri kostar över en halv miljard kronor – varje dag, enligt Teknikföretagen.

– Cirka en halv miljard kronor per dag blir produktionsbortfallet om hela fordonsindustrin står stilla. Vi ser också att det blir stora effekter på sysselsättningen om detta fortsätter. Det är en väldigt kraftig påverka på svensk ekonomi, totalt sett, säger Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen, till Ekot.