Nordea: 90 procents vinstbortfall andra kvartalet

1:39 min

Bolagens vinster kommer att falla med 90 procent under andra kvartalet i år. Det varnar Nordea för i en rapport om coronavirusets effekter. Banken har undersökt hur inbromsningen i konsumtion slår mot 200 företag på de nordiska börserna.

– Tittar vi just för det andra kvartalet, perioden april-juni, så tror vi för de här börsnoterade bolagen, om man räknar ihop, att vinsterna kan vara ner så mycket som 90 procent under andra kvartalet. Och det är stort drama, säger Johan Trocmé, chef för tematisk analys på Nordea.

Snart är det dags för bolagen att presentera sina delårsrapporter för första kvartalet i år. Och flera bolag har redan varnat att vinsterna kommer att minska jämfört med samma period förra året. Bland annat Securitas ser att försäljningen sjunkit med uppemot två och en halv procent första kvartalet, och Sandvik sänker utdelningen på grund av osäkerheten kring coronavirusets effekter.

Men vi har ännu inte sett det värsta, varnar Nordea. Karantänåtgärderna i Europa slår fullt först nästa kvartal, säger Johan Trocmé.

– Så det första kvartalet viss försvagning, det andra kvartalet skulle jag beskriva som en tvärnit, det tredje kvartalet blir gradvis bättre, och det fjärde kvartalet mer något som börjar likna en återgång till normal nivå.

För helåret kommer vinsten att minska med 10 procent, spår Nordea. Det här scenariot bygger på att smittspridningen avtar inom kort och att karantänsreglerna i Europa lättas med det. Nittio procent mindre andra kvartalet, men bara tio procent helåret, det är väl inte så farligt? Eller?

– Nej, man kan spontant tycka att tio procent är inte så mycket. Men då ska man komma ihåg, när man tar ett väldigt stort urval, 200 bolag. Det är en väldigt stor grupp med bolag som tillsammans har väldigt mycket intäkter, och väldigt mycket vinst, och då blir en tio-procentig nedgång väldigt kraftfull, säger Johan Trocmé.

För bolagen gäller det nu att kunna rida ut stormen, säger han. Det gäller att ha finansiella muskler att orka vänta tills affärerna återgår till ett normalläge. Men det kan vara svårt att bygga up nu eftersom coronakrisen slog till så snabbt, medger Johan Trocmé.

– Man kan se till att man har, så långt det överhuvudtaget går att påverka, finansiering på plats. Att vara ute nu och göra vad man kan för att vara väl förberedd är det bästa man kan göra, säger han.

Och när det här väl är över, då får nog många företag tänka över de strategier man haft fram till nu. Med sårbara produktionskedjor, där delar fraktas från länder långt bort.

– Där tror vi att man kommer göra stora förändringar om vi tittar fem år framåt. Man kanske behöver vara beredd att ta kostnaden för att inte alltid köpa på det allra billigaste stället som ligger långt bort, säger Johan Trocmé.