Billigt snus problem för tobakister

Det har kommit många nya snusmärken i handeln de senaste åren och från att han varit närmast ett monompol konkurrerar nu fyra större tobaksbolag om försäljningen. Marknadsdominanten Swedish Match fortsätter att tappa marknadsandelar till konkurenterna - men det är ingenting som oroar bolagets talesman Bo Aulin.

- Vi tycker så här långt att vi hävdat våra positioner väl, säger han till Ekonomiekot.

Även om Swedish Match tappar marknadsandelar så säljer man fler dosor. Snuset säljer totalt ungefär fyra procent mer varje år i Sverige och har gjort det dom senaste fem åren.
Nya märken lanseras hela tiden, och även nya företag kommer in och börjar tillverka svenskt snus.
De senaste månaderna så har dom börjat med att nytt grepp för att sälja mer, nämligen lågprissnus där priset är nästan hälften jämfört med tidigare produkter.
Det kom i USA i mitten av 90-talet och sen dess så har var tredje sålda snusdosa där blivit en av lågpris.

I samband med lanseringen i Sverige har det kommit kritik från bland annat folkhälsoinstitutet att billigare snus kan locka fler personer under 18 att börja.
Även tobakshandlare Klas Sundgren skulle helst slippa lågprissnuset eftersom hans marginaler blir för dåliga.
- Det är fruktansvärt dåliga marginaler. Men vi måste samtidigt tillhandahålla det kunderna vill ha, säger han.

Sofia Hultqvist

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".