Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sida vill inte lägga sig i Zambias affärer

Publicerat tisdag 13 december 2005 kl 12.30

40 miljoner skattekronor kan vara bortkastade i ett biståndsprojekt där Sida har varit med och privatiserat Zamias järnväg. Två svenska konsulter säger i en rapport att järnvägsnätet i dag är i sämre skick än när biståndsmiljonerna började rulla in för sju år sedan. Men det privata bolaget som har tagit över järnvägen har en annan åsikt.

– Det är uppgift mot uppgift, jag vet inte, säger ambassadör Christina Rehlen, som är högst ansvarig för Sidas aktiviteter i Zambia.

Konsulterna säger att detta kan bli ännu ett misslyckat u-landsprojekt?

– Det är det i och för sig alldeles för tidigt att säga. Koncessionen har ju bara varit igång i ett och ett halvt år ungefär. Det är svårt att veta nu. Det kanske man vet om fem år.

Konsulterna talar om ett ”skrupellöst gäng”?

– Det vet jag inte om det är sant. Hur ska man kunna veta det? Alla trodde på dem från början.

De två svenska konsulterna, Håkan Gellerstedt och Göran Malmberg, som hyrdes in med Sidapengar, men som Sida nu vill hålla på distans, har gått igenom vad som har hänt med Zambias järnväg efter att den privatiserades.

Sida har satsat drygt 40 miljoner kronor i projektet, Världsbanken över 200 miljoner kronor. Det är pengar som enligt konsulterna kan vara bortkastade om Sida och Världsbanken inte snabbt sätter ner foten. Det privata konsortiet, som nu driver järnvägen, bryter konsekvent mot avtal och mycket tyder på att man bara är ute för att kortsiktigt tjäna pengar och sen lämna järnvägen åt sitt öde. Sida och Världsbanken måste ingripa säger konsulterna.

– Zambia måste själva komma och vilja ha vårt stöd. Vi kan inte påtvinga det, säger Christina Rehlen.

Förstår inte argumentet
Sida vill alltså inte ta initiativet, vilket konsulten Håkan Gellerstedt tycker är märkligt.

– Ibland säger de att det skulle vara någon slags inblandning i statens inre angelägenheter. Vi förstår inte det argumentet, för bara att privatisera järnvägen är väl redan det en inblandning, säger Håkan Gellerstedt.

Enligt Christina Rehlen så finns det nu ett parlamentsbeslut i Zambia om att försöka se över avtalen med det privata järnvägsbolaget, men om det också kommer att ske är oklart.

Jan Mosander
jan.mosander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".