Swedish Meats bygger fabriker i Polen

Sveriges största kött- och charkföretag Swedish Meats som ägs av svenska bönder planerar att bygga en eller två nya fabriker i Polen. Bakom beslutet finns den allt hårdare prispressen inom livsmedelshandeln, säger Swedish Meats vd Peter Rasztar. Planerna oroar personalen.

– Jag tror att det är nödvändigt. Vi har byggt en baconfabrik i Polen nu, vi har planerat en styckningsanläggning som vi kommer att börja på om två-tre månader och jag tror att vi kommer att bygga en eller två fabriker till, säger Peter Rasztar.

En till två nya fabriker i Polen för styckning och packetering av svenskt kött är en nödvändighet inom några år om de svenska bönderna ska klara sig i en allt tuffare konkurrens och i livsmedelshandelns pågående priskrig, enligt vd Peter Rasztar.

– Vi har ett fantastiskt bra läge i Skåne. Kävlinge, Helsingborg, Kristianstad, Ystad med färjan över. Nästa morgon har du råvarorna i Swinoujscie, sedan kan du tillverka under dagen och ta med det hem under natten igen, säger Peter Rasztar.

Facket oroat
– Vi ser med oro på det som det ser ut nu för det är våra arbetstillfällen det handlar om, säger Bo Blomdahl, Livsmedelsklubbens ordförande på Swedish Meats.

Från fackligt håll ser man inte positivt på möjligheten att skicka köttet till Polen och sedan tillbaka till de svenska affärerna. Verksamheten skulle kunna stanna i Sverige om man istället satsade på att modernisera de svenska styck- och charkanläggningarna ytterligare, enligt Bo Blomdahl.

– Det är den vägen man måste tänka sig för annars handlar det ju om att sänka löner och det är vi inte intresserade av från facklig sida.

”Vi måste sänka kostnaderna”
Redan i dag är Swedish Meats delägare i en nybyggd anläggning i Swinoujscie i Polen. De senaste åren har koncernen, som ägs gemensamt av 20 000 svenska köttbönder, gått igenom ett hårt sparprogram. 2 500 personer har fått sluta och ytterligare ett par hundra personer kan komma att få gå framöver.

Utvecklingen att flytta verksamhet till grannlandet är tråkig, säger vd Peter Rasztar, men nödvändig. Köttet i många produkter med livsmedelskedjornas egna varumärken på förpackningen och i färdigrätter kommer i allt större utsträckning från utlandet.

– Får vi inte en sänkning av kostnaderna på 20-25 procent så är vi inte kvar i hyllorna. Då blir det polsktillverkat importerat kött i stället och det är vi inte intresserade av, säger Peter Razstar, avgående vd i Swedish Meats.

Magnus Thorén
magnus.thoren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".