Brist på helikoptrar för räddning.

Helikopterlös sjöräddning i Mellansverige

Från och med nu, och fram till februari, finns inga sjöräddningshelikoptrar stationerade i Mellansverige. Försvarets helikoptrar i Uppsala tas tidigt på torsdagen ur bruk och först i februari tar en civil entreprenör över. Tills dess får helikoptrar kallas in från Visby eller till och med Finland om något händer.

En tid framöver kommer det i praktiken att ta längre tid innan en helikopter når fram till de nödställda, säger Mats Jansson, besättningschef på försvarets helikopter i Uppsala.

– Det är bara att hoppas att det inte händer någon större olycka i området, för det är klart att det blir ett visst glapp nu, säger han.

Vad skulle den här bristen på kapacitet betyda vid en större olycka?

– Det är ju det att det tar längre tid att undsätta, för de helikoptrar som man kan få hit är ju längre bort. Den civila som finns i Visby har ju en timme upp till det här området. Det är klart att en fördröjning av insatsen blir det ju.

Det är Sjöfartsverket som ansvarar för sjöräddningen i Sverige och efter alla nedskärningar i det svenska försvaret förlitar man sig allt mer på civila helikoptrar vid sjöräddningsinsatser.

Efter att Bergabasen söder om Stockholm lades ner skrev Sjöfartsverket kontrakt med Försvaret som skulle ha en sjöräddningshelikopter på Ärna flygfält utanför Uppsala fram till nu.

Avtal med Norrlandsflyg
Verket har också tecknat avtal med det privata företaget Norrlandsflyg som ska stationera en sjöräddningshelikopter i Stockholmsområdet.

Men eftersom Norrlandsflyg inte kan dra igång förrän i februari och Försvaret inte kan fortsätta längre blir det ett glapp. Det blir helikoptern i Visby som får rycka ut vid olyckor i Stockholms skärgård och längs Upplandskusten.

– Det är naturligtvis inte bra. Jag ser ändå inte att det är någon direkt överhängande katastrof. Vi får använda oss av de egna resurserna vi har, och vi kommer eventuellt, i värsta fall också ta hjälp av våra finländska kollegor, säger Ulf Hallström, som är chef för Sjöfartsverkets sjöräddningsenhet.

Varför blev det såhär?

– Det är väldigt svårt att säga, men jag tror att det beror på att man har vissa problem på försvarsmakten.

Men det är väl ändå Sjöfartsverket som är ansvarigt för sjöräddningen i Sverige?

– Det är riktigt.

Då är det väl upp till er att se till att kapaciteten finns?

– Ja, men vi kan ju inte trolla med knäna.

Magnus Gustafsson, SR Uppland
magnus.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".