Lågpriskonkurrens inom flyget

Den allt hårdare konkurrensen inom den svenska inrikesflyget har lett till billigare flygbiljetter. Trots skakiga finanser så ökar nu det Göteborgsbaserade Flyme sina inrikesavgångar i januari med nästan 50 procent.

Den allt hårdare konkurrensen inom den svenska inrikesflyget har lett till billigare flygbiljetter. Men för flygbolagen betyder det överkapacitet och dålig lönsamhet.

Det är framför allt bland affärsresenärer slagen om inrikesflyget står.

Lågpris
Flyme försöker profilera sig som ett lågprisalternativ, men har också utpekats som den som kanske först tvingas kasta in handduken nu när alla inrikesbolag flyger med många tomma stolar. Dom tr4e första kvartalen i år gjorde Flyme en förlust på 84 miljoner kronor.

Men för Flyme handlar det inte om att dra ned - utan om att växa.

Ökat antal avgångar
I januari ökar bolaget sina avgångar med nästan 50 procent i Sverige, framför allt Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö. Skälet uppges vara att konkurrenterna SAS och Fly Nordic har tvingats dra ned och att det har öppnat en möjlighet att komma över attraktiva avgångstider.

Och för att klara det ska kassan förstärkasgenom att aktieägarna skjuter till 272 nya miljoner i en nyemission, säger Flymes VD Fredrik Skanselid som inte är inte orolig för att pengarna fryser inne.

Hans Enelius är tillförordnad generalsekreterar på branschorganisationen Svenskt Flyg. Han tror att Flymes satsning kommer att öka överkapaciteten inom inrikesflyget ytterligare.

Sören Granath

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".