Olycka i midsommartrafiken 2005.

Trafikolyckorna blir fler men lindrigare

Antalet döda i trafiken fortsätter att minska och mycket tyder på att årets dödssiffror blir rekordlåga. Men samtidigt som dödstalen går ner ökar det totala antalet olyckor på vägarna och betydligt fler skadas i trafiken nu än för 20 år sedan. Det visar en genomgång som Ekot har gjort.

Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall menar att det handlar om ett medvetet val av arbetssätt.

– Det sättet vi jobbar på i Sverige innebär att det framför allt är de svåra skadefallen som inte blir så många som tidigare. Det vill säga man krockar lika ofta och det kan på sätt och vis bli mer av buckliga bilar än vad det var tidigare. Men de riktigt allvarliga skadorna och dödsfallen minimeras eller till och med elimineras i vissa fall. Så det är ganska logiskt att man får den här utvecklingen, säger Claes Tingwall.

Rekordlåga siffror
Under november dog 30 personer på de svenska vägarna. Det är betydligt färre än snittåret, och pekar på att det totala antalet omkomna i trafiken i år skulle kunna hamna runt rekordlåga 450 personer. Samma tendens gäller för svårt skadade.

Men det som sällan hörs i debatten är att samtidigt har det totala antalet polisrapporterade trafikolyckor ökat de senaste 20 åren.

Räknar man antalet personer som fått lätta skador är ökningen hela 60 procent samma tid, från 15 000 till 23 000 per år. Fler men lindrigare olyckor alltså.

Trafiken har ökat
En orsak är ökad trafik, en annan är att trafiksäkerhetsåtgärder som mitträcken och rondeller i sig kan leda till fler olyckor, menar Claes Tingvall.

– Det gäller till exempel vid korsningsutformning, trafikljus till exempel ställer till med ibland fler svåra personskador. Men sätter man dit en cirkulationsplats får man färre svåra personskador, men olyckorna kan till och med öka lite grann. Det är ett val av strategi och vi lägger oss på det som handlar om de riktigt svåra skdorna och dödsfallen.

Så man kan säga att vi i Sverige hellre tar fler olyckor med förre döda och svårt skadade?

– Det är naturligtvis inte önskvärt, men det blir så när man lägger upp strategin på det sättet som vi har gjort.

Men är det inget problem med att så många hamnar i en trafikolycka?

– Det är väl ett problem i sig att man får fler buckliga bilar och ett och annat skrubbsår, men jag tror att de flesta medborgare i det här landet håller med om att det viktigaste är att se till så att de riktigt allvarliga olyckorna undviks.

Men tror du att vi kommer till en situation då vi ser att även antalet olyckor totalt går ner?

– Ja, det tror jag eftersom just fordonsindustrin nu inte bara jobbar med att minska skadorna när en olycka inträffar utan också för att få bort olyckan som sådan. Genom att vi kommer att se mer av det tror jag att vi får en minskning där också. Men fortfarande är det så att om vi får rådgöra med fordonsindustrin och konsumenterna är det fortfarande de allvarliga fallen man ska ge sig på, säger Claes Tingwall.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".