Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Konkurs kostar resenärer miljonbelopp

Publicerat torsdag 22 december 2005 kl 07.05

Så många som 1 300 resenärer har förlorat pengar i samband med att det svenska resebolaget NTT gått i konkurs. Tillsammans har resenärerna förlorat miljonbelopp.

Många blev strandade i olika länder i höstas när flygresorna hem ställdes in, och fick betala nya resor själva.

Chanserna att få pengarna tillbaka är mycket små, enligt konkursförvaltaren. Personerna bakom NTT fortsätter att sälja resor trots konkursen.

Resebolaget NTT International som funnits sedan mitten av nittiotalet fick pengaproblem tidigare i år, och kom efter med betalningar av flygplanshyror till SAS.

Trots problemen fortsatte bolaget att sända ut resenärer i världen, och ingick nya avtal för mångmiljonbelopp. Men när skulden till SAS var uppe i över 20 miljoner kronor begärde flygbolaget i höstas NTT i konkurs.

Turister strandsatta
En rad flygturer ställdes in. Svenska resenärer blev strandsatta i Kairo, Damaskus, Beirut och Tunis bland annat. Andra fick inte hem sitt bagage.

Kerstin Gustafsson från Västervik var med familjen och ett gäng arbetskamrater i Grekland när flygresan ställdes in. Det blev en lång omväg hem med flera extra dygn.

– Först buss upp till Budapest, det tog sjutton timmar non-stop med korta raster, sedan var det flyg upp till Stockholm, och sedan buss hem från Stockholm. Det blev ett tråkigt slut, säger Kerstin Gustafsson.

Hur mycket har du fått lägga ut?

– Nästan 10 000 då, med ett barn med oss, säger hon.

När flygbolaget ändrades före avresan fick vi lugnande besked av NTT, säger hon.

– Från början tog vi reda på att flyget skulle gå, eftersom de hade bytt från SAS till Fly me innan vi skulle iväg, och det skulle inte vara några problem. Ändå släpper de iväg oss, när de kanske visste om det här tidigare, säger Kerstin Gustafsson.

Resebyrån NTT ställer inte upp med resegaranti. När man bara säljer flygstolar så finns inga krav på det.

Minimal chans att få tillbaka pengarna
Konkursförvaltaren konstaterar nu att ungefär 1 300 resenärer blivit drabbade, och tillsammans förlorat över två miljoner kronor. Vissa familjer har fått betala så mycket som 30 000 kronor för att ta sig hem, enligt konkursförvaltaren, som säger till Ekot att chanserna att få tillbaka pengarna är i princip obefintliga.

En rad resenärer har kommit med krav. Klagomålen har också strömmat in till landets konsumentvägledare. För ett enskilt företag har det fått ovanligt många klagomål, enligt Konsumentverket som gjort en sammanställning åt Ekot.

Fortsätter sälja resor i nytt bolag
NTT:s grundare och vd fick för några år sedan ett näringslivspris ur Stockholms läns landshövdings hand. Företagaren har en annan konkurs i resebranschen bakom sig, och fortsätter nu att sälja resor i ett annat nystartat bolag. Det känns inte bra, tycker Kerstin Gustafsson.

– Det tycker jag är förskräckligt, det tycker jag inte de ska få göra. Då kanske andra hamnar i samma situation, säger Kerstin Gustafsson.

Ekot har flera gånger sökt NTT:s vd, men utan resultat.

Beatrice Janzon
beatrice.janzon@sr.se

Lennart Ackling, SR Kalmar
lennart.ackling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".