Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Shell-chef spår fortsatt bensinkrig

Publicerat fredag 23 december 2005 kl 07.32
Bolagen satsar på automatstationer som bara säljer bensin.

Bensinförsäljningen fortsätter att minska och de höga svenska bensinpriserna leder till skärpt konkurrens mellan bensinbolagen i Sverige. Det har under året lett till priskrig på bensin.

Många bolag satsar på automatstationer där enbart bensin och inget annat säljs. Med varje nyetablering följer ett priskrig.

– Vi har ju till stor del varit vållande till det i och med att vi har satsat stenhårt på ett nytt koncept som heter Express. På varje ort där vi har implementerat Express-konceptet så har det renderat prisaktiviteter som har blivit ganska utdragna. Det är en fullt medveten strategi, helt enkelt för att få nya kunder till Shell och växa på den svenska marknaden, säger Tony Johansson, ansvarig för Svenska Shells bensinstationer, ett av bolagen bakom priskrigen.

Satsar på automatstationer
Under en tioårsperiod har Svenska Shell halverat antalet olönsamma bensinstationer. För några år sedan letade bolaget efter nya köpare utan att lyckas.

Sedan några år tillbaka har man renodlat verksamheten och satsar på framför allt två koncept, automatstationer utan annan service än bensin mot kortbetalning, och bemannade bensinstationer med butiksförsäljning. Båda koncepten behövs för i många fall är det butikerna som står för de verkliga inkomsterna.

Under de senaste åren har allt fler automatstationer dykt upp, Jet, Svenska Shell och den nya uppstickaren, finskägda ST Ett är bara några exempel.

Kunderna väljer billig bensin
Många kunder väljer att tanka där bensinen är billigast och när nya automatstationer dyker upp - pressar man ner priserna och tvingar andra bolag att följa efter, säger Tony Johansson.

– På de sista sex-sju åren så har ju beteendet förändrats dramatiskt. Man tittar väldigt aktivt och priset betyder mer och mer. För sex-sju år sedan var större delen av kunderna på bensinstationerna väldigt trogna ett märke.

Priskrigen har alltså varit lyckosamma för Svenska Shells del. Och kampen om kunderna kommer att fortsätta, tror Tony Johansson.

– Ja, de tror jag. Sverige har en överetablerad marknad med väldigt dålig effektivitet, många stationer med låga volymer, samtidigt som att marknaden går ner, folk kör mindre och köper effektivare bilar som drar mindre. Marginalerna på drivmedel för bensinbolagen och även för vår del är lägre. Då blir det ju en kamp om kunderna. Så det kommer definitivt att bli en fortsatt prisaktivitet och prispress. Så det är bara att gratulera kunderna. Må starkaste bolag vinna det här.

Margareta Svensson
margareta.svensson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".