Svenskar vill köra fort.

Svenskar respekterar inte fartgränser

Varje år dör 100–150 personer i trafiken därför att en stor grupp bilister bryter mot hastighets-gränser, anser Vägverket. En studie i Lund visar att svenskar ser fortkörning som lustbetonad.

Måns Svensson är forskare vid rättssociologiska institutionen vid Lunds Universitet.

– Svenskar uttrycker uppskattning inför att köra fort i högre utsträckning än många andra europeiska länder. Man kan också se hur respekten inför de regler vi har är förhållandevis låg i Sverige, säger han.

Sämst i Europa
Rapporten utgår från en europeisk studie med 25 000 bilförare i 23 länder. När det gäller respekten för hastighetsgränser är svenska bilister bland de sämsta i Europa.

De svenska bilförarna har även svårt att inse sambandet mellan risk och fart. Det här tillsammans med att hög fart upplevs som positivt gör det svårt för myndigheterna att få ned hastigheten på de svenska vägarna.

Att köra för fort ses inte heller som ett allvarligt brott vilket gör det svårare att ändra attityderna.

– Man jobbar naturligtvis i motvind. Det är inte lätt att ändra på de här inställningarna i samhället. Man blir lätt förklarad som moralist, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.

Vad innebär det för trafiksäkerheten?

– I grova termer kan man räkna med att 100-150 färre skulle dö varje år. Det är lätt att räkna ut. Ett tusental svåra personskador skulle kunna undvikas, säger Claes Tingvall.

”Höj böterna”
Att bryta mot hastighetsgränserna är inte begränsat till några få bilister eller enstaka vägsträckor.

– Överträdelserna finns på alla nivåer, från 30- till 110-gränserna. 50 till 60 procent kör över dem, berättar Claes Tingvall.

Vägverket försöker nu få ned hastigheten på de svenska vägarna. Främst genom en kraftig utbyggnad av de kameraskåp som automatiskt registrerar bil och fart.

Men Måns Svensson menar att även böterna måste höjas. För även med kameraskåp är risken för upptäckt liten.

– Med den grad av övervakning som vi har idag, för att rätt kunna påverka de normer vi har i samhället så skulle vi behöva höja böterna ordentligt, kanske uppemot 15 000 kronor.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".