Företag allt sämre på vidareutbildning

Företagen har blivit sämre på att se till att de anställda fortlöpande utbildas för att ha rätt kompetens. I stället läggs ansvaret på de anställda själva att se till att hålla sig ”anställningsbara”. Flera fackförbund är kritiska mot utvecklingen.

– Vi märker det framför allt vid uppsägningar på grund av arbetsbrist, då säger man, sorry, du har inte tillräckliga kvalifikationer för den här tjänsten. Hade man tänkt innan så skulle de här personerna mycket väl kunnat haft tillräckliga kvalifikationer, säger Ing-Marie Svensson är ombud och förhandlare på Civilekonomerna.

De som bara jobbar på duktigt utan att kräva tid för vidareutbildning gör alltså sig själva en otjänst. Det är de som riskerar att få gå om företaget behöver säga upp personal för arbetsgivaren kan peka på arbetsbrist om man inte har rätt kompetens.

Säger upp personal
Christina Nygårdh är förhandlingschef på Civilingenjörs-förbundet. För hennes medlemmar är det allt oftare så att företag säger upp folk samtidigt som de behöver nyanställa.

– Det är ju en väldigt märklig situation, man har en övertalighet samtidigt som man har ett behov att nyrekrytera. Det tycker jag talar sitt eget språk.

Personalens kunskap blir gammal allt snabbare, och förnyas inte.

– Det drabbade tidigare våra äldre medlemmar i högre grad men vi ser hur det kryper neråt i åldrarna och det är också ett tecken på att hastigheten ökar väldigt mycket.

Stressen ligger bakom
Ing-Marie Svensson och Christina Nygårdh, som tillsammans har lång erfarenhet av fackligt arbete, tycker att företagen har blivit för kortsiktiga i sin kompetensplanering. Boven heter stress.

– Långsiktigheten och eftertanken offras på någon sorts kortsiktighets altare, säger Ing-Marie Svensson.

Ibland ses utbildningar som ”belöningar” för de anställda. Det är helt fel synsätt, säger Ing-Marie Svensson.

– Ofta kan man önska något som inte är speciellt verksamhetsförankrat utan kanske mera för att man själv tycker att det är kul. Det är bra om företaget har råd med det men då ska det gå på personalsocialt konto och inte på ett kompetensutvecklingskonto, säger Ing-Marie Svensson.

Christina Nygårdh håller med.

– Då har man i grunden fel inställning som arbetsgivare tycker jag. Det är kolossalt viktigt att man som företagsledare ser det här som en investering i min egen verksamhet och ingen förmån, säger hon.

Virve Hedenborg
virve.hedenborg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".