Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Missvisande bild av svensk-finsk telestrid

Att tala om finsk-svensk landskamp mellan telekomföretagen Ericsson och Nokia är att grovt vilseleda. Det hävdar den finländske ekonomijournalisten Carl-Gustav Lindén, som har publicerat en kritisk genomgång av hur ledande medier i båda länderna bevakat de två företagen.

Ericsson tillverkar i huvudsak nätverk för ganska få kunder medan Nokia tillverkar telefoner för miljoner. Ändå jämförs de ständigt, visar studien.

– Det är ju ingen riktig kamp mellan två företag, men det framställs som det, för det är tacksamt att gestalta det så, säger Carl-Gustav Lindén.

Men de tävlar alltså i olika grenar?

– Ericsson hoppar höjdhopp och Nokia sysslar med längdhopp. Men de jämställs ändå.

Det är galet att tala om landskamp mellan telekomföretagen Ericsson och Nokia hävdar finländske ekonomi- och tv-journalisten Carl-Gustav Lindén i sin nu publicerade bok som heter just ”Landskampen”.

Det är en för journalistkåren inte helt angenäm studie. Den bygger på vad Dagens Nyheter och Dagens Industri skrev under Ericssons stora krisår 2001, då vd:n Kurt Hellström fick löpa gatlopp, och vad de skrev 2004.

På finska sidan granskas motsvarigheterna Helsingin Sanomat och Kauppalehti på samma vis.

Det globala glömdes
Framför svek de svenska medierna under Ericsson stora kris för fyra år sedan.

– Journalisterna svek i fallet Ericsson. Man fokuserade allt för mycket på att det var vd Kurt Hellström eller styrelseordförande Ramqvist som hade gjort fel.

– Det var ju en global telekomkris som Ericsson hamnade i. Alla deras marknadsandelar försvann under en natt. Men det stod inte i svenska tidningar. Det stod bara att Hellström hade gjort fel. Det är så förenklat att det blir helt snett, säger Carl-Gustav Lindén.

Koncentrationen på Ericssons och Nokias hemmaplan, ofta med hjälp av börs- och företagsanalytiker vars motiv kan variera, är alldeles för stor. Kamperna ute på världsmarknaderna skildras sällan.

För hemfixerat
Finländska medier har länge varit alltför patriotiska och godtagit Nokias utsagor, medan svensk ekonomijournalistiks problem är att den vänder sig mer och mer hemåt menar många både journalister och företagsledare som Carl-Gustav Lindén har intervjuat.

– Svensk ekonomijournalistik har vänt sig hemåt, mycket paradoxalt. Vi har en global ekonomi och ändå tittar man bara närmare och närmare på sina hemknutar, vilket ju är helt fel. Man missar den stora bilden, för Ericsson ingår i ett globalt ekonomiskt system som är väldigt komplicerat. Om man inte analyserar det så kan man inte ge rätt bild, säger Carl-Gustav Lindén.

Bengt Lindroth, Helsingfors
bengt.lindroth@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".