Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Alltfler män anmäler könsdiskriminerande reklam

Publicerat onsdag 28 december 2005 kl 07.32

Antalet reklamkampanjer som anmäls till Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam har flerfaldigats de senaste åren. Andelen män som anmäler ökar också.

Anledningarna till ökningen av anmälningarna tros vara den växande debatten om könsdiskriminering i samhället och en ökad medvetenhet om att reklamen går att anmäla.

Förra året sattes rekord med 740 anmälningar, och även i år väntas höga siffror, säger rådets sekreterare Jan Fager.

– Statistiken för i år är preliminär men vi kommer att hamna på omkring 500 anmälningar. Lokala klubbars aktiviteter, som ofta sker i samverkan med något turnerande sällskap dansare, eller ett magasin med företrädesvis kvinnliga modeller, och den lokala puben, restaurangen och marknadsföringen av den har i större utsträckning än tidigare anmälts under 2005. Vi har ju också fällt ett antal av dem, säger han.

500 anmälningar i år
I år beräknas alltså 500 anmälningar göras till Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam.

I toppen ligger reklamen för så kallade dokusåpaturnéer och turnerande fester anordnade av någon av landets grabbtidningar.

På 1990-talet låg antalet anmälningar runt 150 om året, men för tre år sedan började mängden öka snabbt. Anledningarna tros vara den växande debatten om diskriminering i samhället och kunskapen om att reklam kan anmälas. Dessutom har internet gjort det lättare att göra en anmälan.

En orsak är projektet Flicka
Rekordet slogs förra året, då rådet fick 740 anmälningar. Anledningen till det tros vara regeringens projekt Flicka, och den debatt om könsdiskriminerande reklam som projektet förde med sig, tror rådets sekreterare Jan Fager.

Ungefär en tredjedel anmälningarna leder till en fällning. Det innebär inget formellt straff, men är ändå effektivt efter som det ansvariga företaget ofta pekas ut i medierna. Det säger Jan Fager, som också kan se en klar utveckling i vilka som anmäler reklam.

– Glädjande nog är att andelen män som anmäler ökar. Männen är fortfarande i minoritet men står i dag för kanske mellan 25 och 30 procent av anmälningarna i alla fall, säger han.

Andreas Öbrink
andreas.obrink@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".