Resebolag kritiseras för vilseledande lågpriskampanjer

Konsumentombudsmannen har tröttnat på flygbolagens lockpriser, med billiga biljetter som finns i en begränsad mängd. Från årsskiftet skärps kraven på marknadsföringen.

Skatt och avgifter måste räknas in i priset från början och flygbolagen måste ha ett visst antal billiga platser varje dag.

– Problemet är att konsumenterna ofta får överdrivna förväntningar genom att de priser som anges faktiskt inte finns. Det fanns, eller det fanns för få eller det var bara vissa avgångar. Man har inte i sin marknadsföring angett de begränsningar som fanns för erbjudandet, säger Marianne Åbyhammar som är ställföreträdande konsumentombudsman.

Konsumentverket tycker att marknadsföringen av billiga flygbiljetter har varit vilseledande. Nu skärps reglerna redan från årsskiftet. Beslutet omfattar både lågprisbolag och flygbolag med tillfälliga lågpriskampanjer.

Bakgrunden är att konsumenter under en längre tid reagerat mot att annonsernas billiga resor ofta inte går att boka. Konsumentverkets nya vägledning innebär att totalpriset i annonserna måste innefatta skatter och avgifter.

Det måste också finnas ett visst antal billiga flygstolar per dag för att bolagen ska få locka med låga kampanjpriser, eller så måste det framgå hur många platser per dag som erbjuds til de lägsta priserna.

Andreas Öbrink
andreas.obrink@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".