Skärpta krav på flygbiljettannonser

Sluta med lockpriser på biljetter som inte finns i tillräcklig mängd utan berätta tydligare i annonserna vad som gäller vid köp av flygbiljetter. Det är konsumentverkets besked till flygbranschen när nya riktlinjer införs vid årsskiftet.

Anledningen till de nya riktlinjerna är att konsumentverket tycker att marknadsföringen av billiga flygbiljetter har varit vilseledande.

Flygresor har ibland annonserats ut för en krona när de i själva verket har kostat ett par hundra kronor efter att bland annat flygplatsavgifter har lagts till.

Från årsskiftet måste annonspriserna vara det totala priset inklusive alla avgifter.

Det är positivt tycker Ulf Hermansson Sanell som är marknadschef på SAS Sverige.

– Vi tycker att det är positivt. Vi välkomnar Konsumentverkets nya riktlinjer. Vi tycker att det är viktigt att attraktiva flygpriser som annonseras är det totala pris som kunderna får betala, säger han.

Enligt de nya reglerna ska det även stå i annonserna hur många platser som erbjuds varje dag. Det kommer att innebära att SAS kommer att se över sin annonsering.

– Vi kanske lyfter fram enskilda avgångar. Istället för att skriva exempelvis ”Pisa” skriver vi ”12 augusti”. Jag tror att vi kommer att gå den vägen för att göra det tydligt och enkelt, säger Ulf Hermansson Sanell.

De nya reglerna gäller inte bara svenska företag utan även utländska som trafikerar Sverige. De företag som bryter mot reglerna kommer att straffas med böter.

Anders Forsberg
anders.forsberg@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".