Ljusning för Swedish Meats

Sveriges största chark- och köttkoncern Swedish Meats har nästan halverat antalet anställda på fem år. Orsaken är dels konkurrensen från utländskt kött, dels priskriget i handeln. I framtiden gäller det att satsa på egna varumärken, det säger avgående vd:n Peter Rasztar.

Peter Rasztar plockades in av bonderörelsen för fem år sedan för att leda företagets stålbad, berättar nu att koncernen, som ägs av de svenska bönderna, då var ytterst nära konkurs.

Minskade kostnader
Peter Rasztar, med erfarenhet både av den danska och den engelska kött- och charkmarknaden plockades in av bonderörelsen för att göra det som ingen inom de egna leden förmodades våga: kapa kostnader drastiskt, centralisera makten och öka försäljningen.

När han nu lämnar koncernen har det sparats nästan 1 miljard kronor årligen.

Egna varumärken
Men nya utmaningar har också tillkommit, inte minst butikernas egna varumärken så kallade EMV, som satt press på Swedish Meats eget flaggskepp Scan.

Och trenden med Ica-köttbullar och Konsumkorvar kommer att fortsätta, enligt Peter Rasztar.

Inom företaget spekuleras det också i att Swedish Meats på sikt inte klara sig på egen hand. Informella samtal har enligt uppgift förts med europeiska branschjättar som Danish Crown. Men frågan är hur framtiden ser ut för de svenska bönderna och finns det plats för svensk gris och nötproduktion? Enligt Peter Rasztar är svaret ja.

– Nu är det tid att investera, säger han.
Magnus Thorén

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".