Flygbolagen tvingas kolla handlingar.

Flygbolag fortsatt kritiska mot att behöva kontrollera resedokument

Sedan ett och ett halvt år tillbaka kan flygbolag få böta om de tar med sig passagerare in i Sverige som saknar giltiga resehandlingar. På flygbolaget SAS är man mycket kritisk och anser att sådant ska skötas av myndigheter.

När reglerna skulle införas befarade SAS att det skulle kosta miljontals kronor. Men hittills är det ytterst sällan som bolagen har tvingats böta.

– Det här med gränskontroll ska skötas av myndigheterna och inte flygbolagen. Sen om bötesbeloppet blir litet så hindrar inte det att saken är fel i sig, säger Thomas Jacobsson, chef för SAS dokumentkontroll.

EU-direktiv
Sedan 1 juli 2004 är flygbolag som landar i Sverige skyldiga att se till att passagerarna har giltiga resedokument med sig. De flygbolag som inte uppfyller villkoren ska betala en särskild avgift.

Bakgrunden är ett EU-direktiv som Sverige var tvunget att rätta sig efter.

Men hittills är det ytterst få fall där flygbolag faktiskt har krävts på avgifter. Polisen på Arlanda flygplats som tar emot den absoluta majoriteten av utländska passagerare har bara krävt avgift i sex fall, där personer inte hade de visum som behövdes för att komma in i i Sverige.

SAS har bara tvingats betala i tre fall, en sammanlagd kostnad på 90 000 kronor.

”Lättare fälla än fria”
Men det kan komma att bli många fler böter. Flera hundra ärenden ligger just nu hos Migrationsverket. Det är personer som begärt asyl när de kommit till Sverige. Om det visar sig att de har rätt till skydd i Sverige, så skall flygbolagen inte behöva betala för dessa passagerare. Får de däremot avslag så kan flygbolagen bötfällas.

Inför att reglerna infördes förra året så var kritiken massiv från både människorättsorganisationer och från flygbolag att bötessystemet i praktiken skulle innebära att flygbolagen blir de som avgör om asylsökande släpps på flygplanen eller inte.

Thomas Jacobsson på SAS vet inte hur utvecklingen har blivit.

– Vi går noggrannare in i passen. Risken finns att om man hittar någonting man inte är riktigt säker på, så är det nu lättare att fälla än fria, eftersom vi får böter i de fallen vi missar, säger han.

Karin Runblom
karin.runblom@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".