Näthandeln ger fler och fler pakettransporter.

Näthandeln gynnar transportföretagen

E-handeln, handel på nätet, väntas öka med 30 procent i år. Det innebär goda tider för transportföretagen, som ska leverera de beställda varorna. Posten har byggt om postterminaler för de nya kraven och tyskägda konkurrenten DHL kommer att öppna ett tusental utlämningsställen i landet nästa år.

Enligt Handelns utredningsinstitut och Svenska postorderföreningen ökar handeln via internet i år med över 30 procent, medan den totala handeln ökar med tre-fyra procent. Svenskarna beräknas handla vid datorn för tio miljarder kronor i år.

Det innebär ett rejält uppsving för både Posten och andra transportföretag.

– Vi ser en stark ökning av paketmängden. I november hade vi en ökning med 30 procent jämfört med november förra året. I år var november större än julmånaden förra året och det talar väldigt mycket för att distanshandeln blir mer acepterad, säger Andreas Falkenmark är ansvarig för marknad och försäljning på Posten.

Nya terminaler
– Om vi blickar fem år framåt i tiden kommer vi att ha en fördubblad distanshandel jämfört med i dag. Vi satsar stora resurser på att utveckla distanshandeln, säger Andreas Falkenmark.

Nästa år kommer Posten att förbättra servicen hos sina 1 600 postombud i landet. Flera postterminaler har byggts om för de nya kraven, och en helt ny terminal har byggts i Västberga i Stockholm.

Tyska posten
Transportföretaget DHL, som ägs av den tyska posten, satsar också på paketutdelning till privatpersoner, och kommer att öppna ett tusental serviceställen nästa år. Man kommer också att dela ut paket vid dörren.

– E-handeln ökar kraftigt och det innebär också att andelen hemleveranser och leveranser till privatpersoner ökar, säger Lars Sundman, vd för DHL Express.

– Det innebär att vi får utöka produkten att leverera till privatpersoner. Vi investerar i så kallade service points runt om i landet. Man kan hämta sina försändelser antingen på en DHL-terminal eller på en bensinmack eller något annat ställe.

Är det inte lite konstigt att den tyska posten går in och konkurrerar med den svenska posten?

– Nej, det är två konkurrenter på en marknad, säger DHL:s vd Lars Sundman.

Andreas Öbrink
andreas.obrink@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".