Har problem med snö och is.

För dyrt åtgärda vinterdrabbad bro

Vägverket anser att det är för dyrt för att åtgärda problemen med nedfallande is- och snöblock från en av Sveriges nyaste broar. Uddevallabron längs E6 i Bohuslän har fått stängas av flera gånger vintertid.

Is- och snö från vajrarna som håller uppe bron kan falla på de bilar som finns på vägbanan.

– Vi tycker det är väldigt konstigt att det ska behöva vara så på en ny bro, säger Inga-Britt Carlsson.

– Det känns som om det är Sveriges dyraste sommarbro, säger Håkan Andersson.

– Jag tycker det är synd på en sådan fin bro att den ska vara misslyckad på det sättet, men jag hoppas att de får ordning på den, säger Laila Johansson.

Alla tre har fått köra en omväg på två mil när bron stängts av.

Kostade en och en halv miljard
När Uddevallabron öppnades för trafik 2000 hade den kostat en och en halv miljard kronor att bygga. Men redan när bron invigdes varnade experter för att konstruktionen med virar över själva vägbanan, och som bär upp bron, kan leda till problem vintertid. Men Vägverket avfärdade då experternas varningar, och bron invigdes.

Fram till idag, har Uddevallabron varit avstängd till och från ett antal dagar vintertid eftersom is- och snöblock från virarna har fallit ner på bilarna.

Försök med varmluft och särskild vattenavvisande färg på virarna har inte hjälpt. Den här vintern görs ett försök med att skicka elimpulser i vajrarna.

Bilister får köra omväg
Hittills har försöket gått bra, men att installera tekniken kostar 100 miljoner kronor och det är för dyrt. Därför säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö att bilisterna helt enkelt får stå ut med Uddevallabron stängs av ibland vintertid.

– Det är en samhällsekonomisk bättre lösning att vid de enstaka och begränsade tillfällen då det kan bli aktuellt att stänga bron göra en omledning in genom Uddevalla än att installera ett väldigt dyrt system, säger han.

Men ska man inte kunna köra på en bro även i Sverige?

– Jo, det är ju klart att i den bästa av världar skulle vi ju ha haft det här systemet. Sett så här i efterhand skulle jag gärna ha önskat att man hade valt detta redan från början. Men nu gjorde man ju inte detta och sedan dess efter fyra år så hände det att man fick stänga av bron. Det var väldigt olyckligt men vår bedömning är att risken för att vi ska behöva göra det under längre tider är så pass liten att den inte försvarar den stora merkostnad som det är frågan om, säger Ingemar Skogö.

Beskedet från Vägverkets generaldirektör att det är för dyrt att åtgärda problemen på Uddevallabron tar Stefan Bäckfors och Hans Hult emot med ett skratt.

– Jag vet inte vad jag ska säga, det är ju inte klokt egentligen.

– Jag tycker att det är dåligt med tanke på vad vi betalar i skatt i dag, både bensin- och fordonsskatt.

Jan Andersson, Ekot
jan.andersson@sr.se

Viktoria Bäckmarker, SR Väst
viktoria.backmarker@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".