Transportnäringen tjänar på e-handeln

Den ökande e-handeln, alltså handeln via internet, innebär goda tider för transportföretagen som ska leverera de beställda paketen. Posten har byggt om postterminaler och tyskägda konkurrenten DHL kommer att öppna ett tusental nya postkontor i landet nästa år.

Stark ökning

Enligt Handelns utredningsinstitut och Svenska Postorderföreningen ökar handeln via internet i år med över 30 procent, medan den totala handeln ökar med 3-4 procent. Svenskarna beräknas handla vid datorn för tio miljarder kronor i år. Det innebär ett rejält uppsving för både Posten och andra transportföretag.

- Vi ser en stark ökning av paketmängden, med 30 procent i november. Vi tror på en fortsatt ökning, om vi blickar fem år framåt så tror vi att vi kommer att ha en fördubblad, distanshandel jämfört med idag. Vi satsar stora resurser på att utveckla den här handeln,  säger Andreas Falkenmark som är ansvarig för marknad och försäljning på Posten.

Förbättrad service

Nästa år kommer Posten att förbättra servicen hos sina 1 600 postombud i landet. Flera postterminaler har byggts om för de nya kraven, och en helt ny terminal har byggts i Västberga i Stockholm.

Transportföretaget DHL, som ägs av den tyska posten, satsar också på paketutdelning till privatpersoner, och kommer att öppna ett tusental serviceställen nästa år. Man kommer också att dela ut paket vid dörren.

- Nu ökar e-handeln kraftigt och det innebär också att andelen hemleveranser ökar. Vi investerar i helt nya servicekoncept. Man kan hämta sina försändelser antingen på en DHL-terminal eller på en bensinmack eller på andra ställen, säger Lars Sundman som är vd för DHL Express.

Andreas Öbrink

andreas.obrink@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".