Interaktivitet på webben ska locka väljare

De politiska partierna satsar hårt på information, inte minst via internet, detta valår. Socialdemokraterna ska svara på väljarnas frågor på nätet inom bara ett par timmar lovar partisekreteraren Marita Ulvskog.

Socialdemokraterna ska inför valet lansera en ny webbsida där väljare kan få svar på frågor inom några timmar. Det löftet ger partisekreteraren Marita Ulvskog.

– Om det innebär att vi kommer att ha dygnet runt-service kan jag inte svara på. Det finns stor risk att vi inte kommer att klara det, men vi kommer att ha höga ambitioner i alla fall och vill kunna svara på frågor inom ett par timmar, säger Marita Ulvskog.

Ambitionen ska höjas
I dag finns bara en enda person som sitter och svarar på internetfrågor hos socialdemokraterna men efter lanseringen av den nya webbsidan i februari kommer ambitionen att höjas och sidan ska bli mer interaktiv.

– Vi har egentligen väldigt lite möjlighet till interaktivitet på den sidan vi har idag. Man kan få information, man kan söka på en massa olika rubriker men att få direktkontakt med någon som sitter i andra änden, så att säga, det är inte så vanligt förekommande.

Även moderaterna säger att partiet under valrörelsen kommer att försöka svara på väljarnas frågor inom ett par timmar. Men partiets kommunikationschef Per Schlingmann säger att det först och främst handlar om att synas i debatten och väcka mest intresse bland de elva partierna i valet.

Syns man i debatten kommer väljarnas frågor automatiskt, enligt Per Schlingmann.

– Vi vet att det leder till mycket frågor från väljarna och många som vill bestämma information. Så det är klart att vi definitivt kommer att ha en bemanning som svarar mot de behov som finns.

Valrörelsen ska bygga på kontakt
Varken socialdemokraterna eller moderaterna kommer att satsa stort på annonser. För dyrt säger socialdemokraterna och moderaternas Per Schlingmann tror att valrörelsen mer kommer bygga på direktkontakt med väljarna.

– Det skulle inte förvåna mig om vi kommer se mer av gatuteater och mer av enskilda människor som visar ett genuint engagemang. Det kan gälla såväl människor som har ett formellt politiskt engagemang eller andra intressegrupper. Jag tror att den här, ska vi kalla det en superprofessionaliserad valrörelse som bygger på annonser och så vidare. Väljarna blir smartare och kan förstå och läsa reklam. Det är personer av kött och blod som skapar förtroende, säger moderaternas kommunikationschef Per Schlingmann.

Edvard Unsgaard
edvard.unsgaard@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".