Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vinsten låter vänta på sig för Lidl

Publicerat måndag 2 januari 2006 kl 06.58

Den tyska lågpriskedjan Lidl har samlat på sig förluster på över 400 miljoner kronor i Sverige. Egil Bråthe, som jobbar med att analysera dagligvaruhandeln tror att det kommer att dröja längre än vad Lidl själva tänkt att bli lönsamma här. Men han är säker, de är här för att stanna.

– Lidl är generellt sett kända för att vara extremt långsiktiga, de har urstarka finanser och kommer att hålla ut.

Lidl är hemligt av sig. De skickar inte in sin årsredovisning till Bolagsverket, trots flera påminnelser. Och alla på företaget hänvisar till vd och styrelseledamoten Per Westling som inte ringer inte tillbaka.

Men det går ändå att lägga ett pussel för att se hur det står till.

Kraftigt ökad försäljning
Handlingar som finns hos Bolagsverket visar att Lidl investerat åtminstone två miljarder kronor i den svenska verksamheten. Mycket av pengarna har gått till att bygga butiker från grunden. På två år har man etablerat sig på nästan hundra platser runt om i Sverige.

Skillnaden mellan in- och utbetalad moms har stigit drastiskt på ett år, ett tecken på kraftigt ökad försäljning.

Egil Bråthe uppskattar att Lidls omsättning hamnade strax under två miljarder kronor i Sverige i fjol, och att den ligger över tre miljarder i år.

Men enligt slutskatteuppgifter som nyligen blev klara så har Lidl i Sverige hittills samlat på sig stora förluster.

Förlust sedan 2001
Det tyska bolag som är kommanditdelägare i Lidls svenska kommanditbolag och som står för det insatta kapitalet redovisar ett underskott på nära 430 miljoner kronor för 2004. Den andra delägaren, komplementären svenska Lidl AB, visade också ett underskott. Men bara på omkring elva tusen kronor.

Tyska delägaren har visat underskott varje år sedan inkomståret 2001. Men eftersom förluster får rullas vidare, kan man enligt skattemyndigheten säga att det är de samlade förlusterna för Lidl här i Sverige som nu ligger på omkring 430 miljoner kronor.

Egil Bråthe är inte förvånad.

– Man har ju en kraftig tillväxt och ekvationen kraftig tillväxt och lönsamhet går ju inte alltid ihop.

Svensk anpassning
Sedan Lidl öppnade sin första svenska butik i september 2003 har företaget delvis bytt strategi. De har försvenskat sig, för att flörta med svenskarna som hittills varit ganska skeptiska till lågpriskoncept, det vill säga få varor och mest av handlarnas egna varumärken.

– Man anpassar sig rent sortimentmässigt, man anpassar sig vad gäller öppettider. Nu har man till exempel söndagsöppet som man inte hade från början. Man anpassar sig när det gäller marknadsföringen. För två år sedan var det lite som påminde om jul i Lidls butiker men i år engagerade man kocken Jan-Boris Möller för att skapa julstämning.

I dag har lågpriskedjor som Lidl och Netto fyra procent av dagligvarumarknaden i Sverige. Inom ett par år tror Egil Bråthe och hans kollegor att andelen är minst den dubbla. Han vill inte ge sig på en gissning om när Lidl kan gå med vinst här i Sverige men expansionen fortsätter troligen, säger konsulten Egil Bråthe som jobbar med att analysera dagligvaruhandeln.

– De kommer att passera fem miljarder, kanske inte nästa år, men i alla fall 2007 och ha kanske 150 butiker.

Virve Hedenborg
virve.hedenborg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".