Allt färre dör i trafikolyckor i Sverige.

Dödsolyckorna i trafiken minskar

Uppdaterad 16:52
Antalet omkomna i trafiken har minskat kraftigt under 2005. Enligt Vägverkets preliminära siffror dog 440 personer på de svenska vägarna under året, 40 färre än året innan. Vägverkets generaldirektör ser det som en effekt av det målmedvetna trafiksäkerhetsarbetet.

– Sammantaget är det en väldigt glädjande nedgång på bortåt åtta procent lite drygt. Sett till att vi förra året hade en nedgång som var ännu lite större tycker jag att det här är mycket positivt.

– Jag är inte förvånad, men jag tycker att det känns väldigt roligt att de saker som görs får effekter, och det är mycket glädjande, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Det är femte året i rad som antalet döda i trafiken minskar, och jämfört med år 2000 dog förra året 150 personer färre. Det motsvarar en nedgång på 25 procent.

Tätorter blir säkrare
Minskningen är störst på kommunala vägar, alltså inne i tätorter där många farliga trafikmiljöer byggts om för till exempel fotgängare och cyklister. Men även mötesolyckor på landsvägarna minskar. Framför allt har antalet döda i olyckor med lastbilar minskat stort.

– Enskilt viktiga saker är ju till exempel de mitträcken vi bygger ut med rätt hög hastighet på våra vägar och kommunerna som engagerar sig väldigt mycket i att förbättra trafiksäkerheten, liksom det som görs när det gäller barn och ungdomar med skolvägar och sådant, säger Ingemar Skogö.

– Vi har ju fått en halvering av antalet dödsolyckor för barn på en tioårsperiod och det är bara en tiondel så många barn och ungdomar som dör nu jämfört med på 70-talet.

Ingemar Skogö anser att också säkrare bilar med till exempel antisladdsystem har bidragit till den positiva trenden, liksom bättre användning av bilbälte och cykelhjälm.

Singelolyckor minskar inte
Men samtidigt finns det områden som ser fortsatt dystra ut, och som gör att den så kallade nollvisionens mål om maximalt 270 döda år 2007 ligger långt borta.

– Singelolyckorna visar ju ingen tendens att minska, vilket är tråkigt och besvärande. Vi ser ingen tendens till minskning av de alkoholrelaterade olyckorna heller. Det finns alltså ett antal grupper där vi har haft svårt att nå ut med åtgärder och det här är två exempel på sådana.

Etappmålet för nollvisionen är 270 döda om två år. Det är fortfarande 170 kvar ner till det. Vad krävs för att man över huvud taget ska komma riktigt nära det?

– Det krävs mycket. Den enskilt viktigaste åtgärden är att få en bättre hastighetsanpassning, att folk väljer att hålla hastighetsgränserna, säger Ingemar Skogö.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".