Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ikea byter strategi

Storbritannien är möbeljätten Ikeas näst största marknad och för att hålla sig kvar och expandera på den brittiska marknaden så ändrar möbeljätten nu strategi. Istället för att bygga stora varuhus utanför städerna så ska man nu öppna mindre varuhus i stadskärnor.

Ikea-modellen, med jättelika varuhus en bit utanför städer, är inte en modell som brittiska politiker gillar.

Politiken här går ut på att stadskärnorna ska skyddas och hållas levande och handeln i dem inte konkurreras ut av köpcentra utanför stan.

Ikea stöter på problem
Ikea har 14 varuhus i Storbritannien men har stött på problem med att få etablera fler och förra året fick företaget överge planer på ett nytt varuhus i Manchesterområdet efter det att vice premiärminister John Prescott, som har ansvar för planeringsfrågor, sade nej.

Ny strategi
Så för att alls kunna expandera på den brittiska markanden ändrar IKEA strategi och ger sig in i stadskärnorna istället.

Företaget har fattat beslut om tio nya mindre varuhus. Det första kommer till Coventry nordväst om London nästa år, men vilka städer som ska få de återstående nio har IKEA inte avslöjat än.

Agneta Ramberg, London
agneta.ramberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".