Digital-tv får tittarna att betala för fler kanaler.

Allt vanligare att betala för fler tv-kanaler

Allt fler svenska hushåll köper betal-tv-abonnemang. Det är digital-tv-övergången som driver marknaden. I snitt betalar ett svenskt hushåll omkring 1 200 kronor per år, utöver tv-licensen, för att se på tv, visar beräkningar från undersökningsföretaget Mediavision. Men somliga betalar betydligt mer.

– Jag tror jag betalar ungefär fem eller sex tusen, säger Johan Lund, som jobbar i en tv-butik i centrala Stockholm.

För fem år sen var betal-tv-marknaden värd 2,2 miljarder i Sverige. I dag har marknaden mer än fördubblats, och över 80 procent av tv-hushållen betalar för att se på fler kanaler än SVT1, SVT2 och TV4.

Ett basutbud med de vanligaste reklam- och nischkanalerna kostar ungefär mellan två och tretusen kronor per år beroende på leverantör. Sådana summor blir det alltså allt vanligare att svenska hushåll betalar.

Digital-tv påverkar
Den främsta orsaken är övergången till digital-tv, säger Michael Bärlin, analytiker på analysföretaget Mediavision.

– I det val man står inför i de hushåll som måste skaffa digital-tv har de valt att antingen ha ett utbud med fri tv, där man måste betala för en digital-tv-box kontant, eller välja ett betal-tv-abonnemang, som ofta har fördelen att man får en digital-tv-box subventionerad, vilket vid själva köpögonblicket kan bli ett billigare alternativ, säger Michael Bärlin.

Det här är precis den utvecklingen som tv-bolagen hoppats på. I branschen spås betal-tv fortsätta att öka.

Mediavisions undersökningar pekar mot att nio av tio hushåll har någon form av betal-tv 2010, alltså två år efter att de analoga näten släckts helt.

Vanligare utomlands
Men jämfört med andra länder har fortfarande ganska få tv-hushåll i Sverige så kallade premiumkanaler, det vill säga film och sport-kanaler som kostar betydligt mer än de vanliga reklamkanalerna. 15 procent av hushållen i Sverige har sådana kanaler, mot närmare en tredjedel i Storbritannien och en fjärdedel i Frankrike, enligt betal-tv-företaget Cmores uppgifter.

Men även om marknaden totalt växer, tror inte Michael Bärlin att dyrare kanalernas andel av betal-tv-kakan kommer att öka särskilt mycket. De som har specialintresse har redan försett sig.

– Har man det intresset har man med stor sannolikhet haft det sedan länge. Så den marknaden har redan haft större delen av ökningen.

Branschen optimistisk
Men betal-tv-bolagen själva brukar däremot spå att allt fler kommer att köpa även de dyrare betal-tv-kanalerna. För den utvecklingen talar att den som redan tecknat ett basbetal-tv-abonnemang lättare kan förmås att välja till ytterligare kanaler, än en som bara har gratiskanaler.

Men så finns det ju de som inte alls vill betala mer för att se på tv.

– Absolut inte.

Varför inte?

– Vi tittar väldigt lite på tv och vill hellre titta mindre än mer, säger Katarina Isaksson, kund i en hemelektronikbutik i Stockholm.

Virve Hedenborg
virve.hedenborg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".