Trötthet bakom många grundstötningar

Många grundstötningar med fartyg beror på att befälen ombord är för trötta. Långa arbetspass är en av orsakerna, säger Margareta Lützhöft, sjöfartsforskare på Väg- och transportforskningsinstitutet.

– Sjöfartsverket uppskattar att trötthet är en av anledningarna till mellan 15 och 20 procent av de grundstötningar som sker i svenska vatten, säger Margareta Lützhöft.

Har det blivit värre?

– Det svårt att veta, men det är sannolikt, eftersom vi vet att besättningarna har blivit mindre de senaste decennierna, svarar Lützhöft.

Långa vaktpass utan sömn
Under perioden 1997-2002 skedde 22 grundstötningar på svenska vatten där trötthet anses vara en av orsakerna. Befälen på bryggan har fått mer att göra, samtidigt som de ofta är få som delar på vaktpassen vilket medför hårda arbetspass under långa perioder utan sammanhängande sömn.

– Den största risken som sjöfartsverket har sett är när det är två befäl som delar på dygnets timmar. De jobbar sex timmar var, dygnet runt, kanske i månader. Sedan har det också tillkommit regelverk som medför mycket arbete, som antingen gör att de får för lite vila eller tappar uppmärksamheten på vakten. Det här regelverket skulle ha ökat säkerheten men kanske i värsta fall minskar säkerheten, anser Lützhöft.

En rad svenska myndigheter och institut bland annat Väg- och transportforskningsinstitutet, Sjöfartsinspektionen och Karolinska institutet ska nu inleda en omfattande kartläggning av problemen genom att följa med fartyg.

Sjöbefäl ska testas
Ett drygt 30-tal sjöbefäl får skriva dagbok och fylla i enkäter samtidigt som man utför fysiologiska mätningar genom att fästa testutrustning på befälen som ska registrera trötthet och sömnkvalitet. Forskarna ska försöka hitta olika metoder att minska tröttheten, förändra arbetsrutiner och scheman, förbättra teknologi, få rätt design på fartygen och andra kunskaper som till exempel rätt mat .

Men enligt Margareta Lützhöft går det inte att ställa riktigt hårda krav som till exempel mer personal, eftersom risken är att fartygen på grund av den hårda internationella konkurrensen då flaggar ut.

– Vi har ju så mycket sjöfartskunskap i vårt projekt att vi inser att vi inte kan föreslå något som skulle kosta så mycket, att utflaggningsrisken skulle föreligga. Vi kommer att ge dem ett antal förslag att välja mellan, allt eftersom deras ekonomiska och organisatoriska möjligheter tillåter så kan de välja vilka som passar dem, säger Lützhöft.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".