Vägtrafikinspektionen kräver hårdare tag mot fortkörning

Vägverket har misslyckats med att få ner hastigheterna på vägarna. Det hävdar Vägtrafikinspektionen som menar att de satsningar som görs är för försiktiga och går för långsamt av rädsla för opinionen.

– Hittills har det varit för dåligt. Vägverket har inte utnyttjat de möjligheter man har att sätta hastighetsgränser som motsvarar den säkerhetsstandard vi har på vägarna. Där har man bara räddat ett marginellt antal människoliv, säger Lars Bergfalk på Vägtrafikinspektionen.

Varför tror du att man är så försiktig?

– Jag tror att man är väldigt mån om vad folk tycker.

Höga hastigheter anses vara en av orsakerna till att Sverige fortfarande ligger långt från den så kallade nollvisionens mål.

Vägtrafikinspektionens rapport visar att farterna till och med har ökat de senaste tio åren på de statliga vägarna. 75 procent av långtradarna och 55 procent av personbilarna kör för fort.

Snabb satsning
Vägtrafikinspektionen efterlyser därför en snabb och samlad satsning, med en ordentlig översyn av hastighetsgränser, effektivare polisövervakning, betydligt högre böter och en massiv informationskampanj.

Delar av det här är på gång, men inspektionen anser att det går alldeles för långsamt.

– Om vi får ner hastigheterna till en nivå som motsvarar vägens säkerhetsstandard och kan göra det snabbt kan vi spara 100-150 människoliv, säger Lars Bergfalk.

Nya kameraskåp
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö medger att hastigheterna är ett problem, men anser att mycket är på gång med till exempel nya kameraskåp och en allmän översyn av hastighetsgränserna.

Att gå snabbare fram är svårt menar han.

– Det måste hela tiden ske på ett sådant sätt att människor runtom i landet känner att det är en försvarbart. Den respekten måste man alltid ha när man genomför åtgärder, säger Ingemar Skogö.

Men Vägtrafikinspektionen menar att ni lyssnar för mycket på opinionen och är rädda för kritik?

– Vägtrafikinspektionens roll är att ligga på för att höja tempot.

Ligger det inte något i att ni är ganska försiktiga?

– Vi måste jobba i den takt som är möjlig. Men jag kan dela uppfattningen att så länge människor dör på vägarna till följd av för höga hastigheter måste vi jobba vidare för att sänka dem. Där har vi en bra bit kvar att gå, säger Ingemar Skogö.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".