Skolorna agerade snabbt.

Väl godkänt för skolorna efter tsunamin

Skolans sätt att hantera tsunamin förra året får högt betyg av Skolverket. I en undersökning som Skolverket har gjort av en del av de drabbade skolorna i Sverige visar det sig att skolorna hade en bra krisberedskap och att de agerade snabbt.

– Så gott som samtliga skolor hade krisplaner. I enlighet med dem kallade man ihop sin krisledning och började agera direkt. Tämligen omgående tog man reda på hur deras skola var drabbad och hur man skulle ta emot eleverna när de började vårterminen igen, säger Ulrika Lindmark som är projektledare på Skolverket.

120 skolor i Sverige drabbades på olika sätt av tsunamin förra året. Skolverket har undersökt hur 46 av dem hanterade krisen efter tsunamin.

Björknässkolan kom snabbt igång
Björknässkolan i Nacka är en av dem. Där omkom tre elever och fyra förlorade en av sina föräldrar. Som flera andra skolor kom man snabbt igång med krisberedskap och samarbetade också med kyrkan och kommunen.

Men arbetet hade flera faser, enligt rektor Leif Högström.

– Precis när det hände var det svåraste att möta all ångest och att få personalen att gå in i det här med den ångest de hade när det saknades barn och man inte hade så mycket infomation, säger han.

De flesta tillfrågade rektorerna tycker att de fick bra information från kommunen om vilka invånare som saknades.

Dålig information till friskolorna
Men den informationen nådde inte friskolorna, visar undersökningen. Det upprör Gert Assermark som är kanslichef på friskolornas riksförbund.

– Jag känner att vi kom lite utanför. Det här är i allra högsta grad en kommunal angelägenhet där vi har samma rättighet att få information om kommunens invånare, säger han.

Katarina Helmerson
katarina.helmersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".