Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fondbolagskunder får dålig information

Publicerat torsdag 12 januari 2006 kl 12.14

Fondbolagens kunder får för dålig information. Det anser Finansinspektionen som undersökt vilken information en kund får som kontaktar ett fondbolag per telefon eller går dit själv.

I bara i 10 fall av 40 får kunden den information en kund har rätt att få, säger Mattias Olander, enhetschef på Finansinspektion.

– Vi tycker att det är ett oacceptabelt resultat. Vi förväntar oss att fondbolagen går igenom sina rutiner. Det handlar om stora pengar under en lång tid och då bör kunden ha ett gott underlag för att fatta sitt beslut, säger han.

Bara i 10 fall av 40 så får en kund den fullständiga information som Finansinspektionen tycker att man som kund har rätt till.

För att ta reda på hur man blir informerad av ett fondbolag har Finansinspektionens medarbetare ringt till ett Fondbolag, eller gått till ett kontor och låtsats vara intresserad av att satsa pengar i en fond.

Finansinspektionen har granskat 36 olika bolag. Men de säger inte i undersökningen vilka. Inte heller vilka av fondbolagen som gav korrekt information.

Finansinspektionen skriver också att det skriftliga material som finns i till exempel ett faktablad eller i reklammaterial får godkänt.

Eva Stenström
eva.stenstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".