Fondbolagen informerar dåligt om risker

Oacceptabelt och med anmärkningsvärda brister – det är Finansinspektionens hårda kritik av hur fondbolagen sköter informationen till sina kunder.

36 fondbolag har ingått i en undersökning som Finansinspektionen har gjort och enhetschefen Mattias Olander menar att det är viktigt att konsumenten skyddas.

Den information som Fondbolagen, enligt lagen ska ge sina kunder är till för att kunden verkligen ska förstå i vad och till vilka villkor kundens pengar placeras, avgifterna, vilken risk som finns med placeringen, hur kunden ska kunna jämföra med andra fonder och produkter på sparandemarknaden.

Låtsades vara kunder
För att se hur fondbolagen sköter sig har Finans-inspektionens medarbetare låtsas vara kunder och endast i 10 av 40 kontakter med ett fondbolag, fick kunden full information.

Och Finansinspektionens dom är hård: ett oacceptablet resultat med anmärkningsvärda brister, lyder den.

Pia Nilsson, vd för Fondbolagens Förening, som har ungefär hälften av de undersökta fondbolagen som medlemmar, håller med.

– Det är bara att ta åt sig av kritiken, säger hon.

Klagomål efter börsnedgång
Finansinspektionen fick många klagamål på banker och fondbolag efter förra kraftiga börsnedgången.

Mattias Olander menar, att efter de senaste årens uppgång blir det extra viktigt för fondspararare att veta hur vilka investeringar man vill satsa på.

Eva Stenström
eva.stenstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".