Biltull vid Lilla Essingen.

Mest positivt om trängselförsöket

Den första riktiga arbetsveckan har gått sedan försöket med trängselavgifter startade i Stockholm. Hittills tycks försöket ha fungerat över förväntan, med minskade bilköer och utan större trängsel i kollektivtrafiken.

– Det är en oerhörd skillnad. Jag kör bland annat skolbarn från Bagarmossen till Södermalm och vi är femton minuter tidigare på skolan numera, säger Peter Lagerborn som är taxiförare i Stockholm.

Är det bara fördelar?

– Ja. Det finns inga köer kvar.

Taxiföraren Peter Lagerborn är förvånad och undrar vart alla bilar tagit vägen. För sedan försöket med trängselskatt inleddes i Stockholm den tredje januari har trafiken i morgonrusningen till och från Stockholm innerstad minskat med nära en tredjedel.

Ett svar har SL, som konstaterar att resenärerna blivit 20 000 fler i morgonrusningen.

Rebecca Ernarp åker varje morgon med tunnelbanan genom Stockholms innerstad.

– För min del har det bara inneburit positiva förändringar. Kollektivtrafik som funkar, mindre bilar i stan, man kan andas luften och så vidare, säger hon.

Tycker du att man märker en skillnad i luften?

– Ja, men det kanske är en psykologisk grej.

Lars Burman, miljöingenjör vid Miljöförvaltningen i Stockholm, säger att man rent allmänt kan säga att färre bilar minskar utsläppen och då blir miljön bättre. Men först i mitten av maj ska miljöförvaltningen komma med en första analys hur miljön påverkats.

Enligt Vägverket har det hittills kommit in cirka 14 miljoner kronor i trängselskatteavgifter.

Även Gunnar Söderholm, chef för miljöavgiftskansliet i Stockholms stad är positivt överraskad.

– Den stora överraskningen är att allt gått så bra. Vid stora projekt brukar det alltid vara någonting som inte fungerar, säger han.

Får ni reaktioner från allmänheten?

– Vi har fått fler positiva reaktioner än negativa under veckan.

Men det finns de som är tveksamma. Juan Veliz tror att det är för tidigt att uttala sig om trafiksituationen i Stockholm.

– Det känns inte så mycket i kollektivtrafiken. Varken bussar eller tunnelbana brukar vara så överfulla men jag tror att vi får vänta lite för att se effekterna. Jag tror att många har semester fortfarande, säger han.

Anna Gustafsson
anna.gustafsson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".