Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Apotekets system kritiseras.

Svårt få ut medicin när tekniken strular

Apoteket kritiseras för stora tekniska problem med de elektroniska recepten. Kritiken kommer från ansvariga i de tre största sjukvårdsregionerna. I flera fall har patienter haft svårt att få ut sina mediciner eftersom recepten inte har kommit fram som de ska.

Västra Götalandsregionen hade störningar under hela förra året, som krånglade till det för patienter och vårdpersonal, säger regionens läkemedelschef Hans Ekman.

– Det får praktiska följder på så sätt att patienten kommer till Apoteket för att hämta medicinen, men så finns inte receptet. Då måste man vända sig till vården igen och de vårdanställda får försöka söka reda på receptet i det elektroniska flödet.

– Det skapar en massa praktiska problem, men inga svåra medicinska risker, vad vi kan bedöma, säger Hans Ekman.

1,2 miljoner recept
Alltfler läkemedelsrecept skickas elektroniskt. Varje månad sänds i Sverige 1,2 miljoner e-recept från sjukvården till apoteken. Men de tekniska problemen har varit stora.

Från juni till november i fjol skedde ett 40-tal störningar. Vid ett tillfälle i november tog det mer än sju timmar för recepten att komma fram. Den gången hann man inte med att skriva ut vanliga recept, och patienterna hade svårt att få ut sina mediciner.

Sjukvårdens huvudmän i Skåne, Västra Götaland och Stockholm har tröttnat på störningarna och skrivit och klagat hos Apotekets ledning.

Snabb ökning
Apotekets kommunikationsdirektör Thony Björk förklarar problemen delvis med att de elektroniska recepten blivit så många på bara några år.

– Vi har fått väldigt stora volymer de senaste åren på överföringarna och det har lett till en del problem, säger Thony Björk.

Insåg ni inte när ni startade det här systemet att det skulle bli stora volymer med många recept?

– Jodå, och vi har också jobbat för att få stora volymer, för det här är en mycket bar modell för recepthanteringen. Däremot har volymerna kommit något snabbare än vi räknade med från början. De här problemen tar vi givetvis på oerhört stort allvar.

Att landstingen inte har likadana datasystem bidrar också till störningarna. Men trots det är e-postrecepten något som alla vill ha.

– Det är inte bara vi som tycker det är bra. Patienterna tycker det är bra att kunna gå till vilket Apotek som helst och hämta ut sitt recept, att det inte kommer bort papper på vägen etcetera. Vården tycker att det underlättar och blir smidigare och säkrare för patienten, och Apoteket gör vinster ur säkerhetsaspekt. Det blir en korrekt överföring av information från läkarens ordination till det som ordineras.

Men kunde ni inte vänta med att köra i stor skala tills man vet att systemet fungerar?

– Västra Götalandsregionen är inte först på banan utan det är flera andra landsting som har kommit längre. Men det är väl först nu 2005 när det har blivit en stor volym på verksamheten som kapacitetsbristen har upptäckts, säger Hans Ekman.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".