Säljande landmärke.

Städers tillväxt kräver starkt varumärke

För att få fart på tillväxten i storstäderna blir det allt viktigare att sticka ut, att bli ett varumärke. Det är slutsatsen i en omfattande undersökning av 45 städer runtom i världen, där bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö finns med.

För att hävda sig i framtiden räcker inte att locka med trygghet, säger Jan Sturesson vid konsultföretaget Pricewaterhouse Coopers som lett undersökningen.

– Att bara fortsätta att satsa på klassisk kärnverksamhet som vård, skola, omsorg är inte på något sätt tillräckligt. Alla förväntar sig att dessa verksamheter är väldigt bra. Ska man attrahera nya människor och få nya företag att flytta in måste det till något helt annat som spänning, attraktion och kopplingar till upplevelseindustrin, upplevelsesamhället, säger han.

Frågor om tillväxten
Politiker och topptjänstemän i de 45 städerna fick frågan hur de ser på den framtida konkurrensen och vad de vill göra för att öka tillväxten, locka till sig välutbildade, kapital och företag.

Ett vanligt svar var att de räknar med att jobba allt tätare ihop med företagen för att etablera ett starkt varumärke.

Att kunna väcka känslor tros då bli ett allt viktigare konkurrensmedel. Där spelar upplevelseindustrin och arkitekturen en central roll.

Välkända landmärken
Öresundsbron och Turning Torso i Malmö är välkända landmärken, men det är bara början, enligt den här analysen.

– Generellt kan man säga att det är ett stort fokus på ny spännande arkitektur där vi i framtiden även kommer att se gamla tråkiga infrastrukturanläggningar som kanske ett fjärrvärmeverk eller något sådant byggas som ett skönt konstverk.

Enligt undersökningen så står sig Stockholm, Göteborg och Malmö väl i den internationella konkurrensen. Men politiker och tjänstemän måste ut och röra på sig mer, anser Jan Sturesson.

Politiker måste resa ut mer i världen
– Den som inte åker ut till världens hetaste tillväxtområden, det kan vara Australien, Singapore eller USA, kommer att schavottera i media framöver för att inte ha gjort sitt jobb.

– Fram till i dag har gällt att om man har tagit för sig och skapat möjligheter och rest och försökt få tag i nya frågor har man blivit uthängd på ett sätt som inte hör framtiden till, säger Jan Sturesson.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".